Succesvolle ondernemers zijn geboren verkopers. Vraag ze naar hun product of dienst en je krijgt een enthousiast en overtuigend verhaal. Erover schrijven is toch net weer andere koek of te tijdrovend. En dan komt het moment dat je overweegt om met een tekstschrijver te werken. Maar hoe werkt dat?
De juiste tekstschrijver vinden
‘Tekstschrijver’ is een erg algemene verzamelterm. In de praktijk specialiseren tekstschrijvers zich in meerdere of mindere mate. Je kunt filteren aan de hand van het type teksten dat je nodig hebt, bijvoorbeeld webteksten, blogs, een reclamecampagne op social media of journalistieke content.
Kijk ook naar branches en doelgroepen waarvoor iemand heeft geschreven. Een tekstschrijver kan in principe voor elke branche en doelgroep schrijven, maar heeft met het ene onderwerp meer affiniteit dan het andere. Wat is de rode draad in een portfolio? Zou jouw product of dienst bij dat rijtje aansluiten of juist niet? Vraag zo nodig om (meer) voorbeelden en referenties.
Het begint met een goed gesprek
Heb je een tekstschrijver op het oog? Dan is een kennismakingsgesprek echt een aanrader. In een kennismakingsgesprek kun je je vragen kwijt over de manier van werken, het tarief en doorvragen op ervaring.
Minstens zo belangrijk is dat je kijkt of er een klik is. Goede communicatie is de weg naar een goede tekst. Is het een prettig gesprek? Kan de tekstschrijver snel aanhaken en stelt hij of zij de juiste vragen? Draagt de tekstschrijver ook eigen ideeën en ervaringen aan? Omgekeerd zet jij met de informatie die je geeft de tekstschrijver op het goede spoor.
Informatie voor het kader en de invulling van de tekst
Een tekstschrijver heeft context en informatie nodig om een goede tekst te kunnen schrijven: de briefing.
De basisinformatie voor het schrijven van een tekst:
- Het onderwerp van de tekst
- Soort tekst en lengte
- Het doel van de tekst
- De doelgroep
- Strategie waarbinnen de tekst past
Deze basisingrediënten geven een tekstschrijver een kader om vanuit te werken. Nu mist nog de sjeu. Dat haalt een tekstschrijver uit de informatie die je verder geeft, mondeling of bronnen waarnaar je verwijst. Bijvoorbeeld achtergrondinformatie, voorbeelden van eigen content waar je echt achter staat of content die je aanspreekt.
Het klinkt misschien tegenstrijdig: het schrijven van teksten uitbesteden en zelf een belangrijk aandeel in het proces moeten leveren, maar input is cruciaal. Zonder goede input krijg je een algemeen stuk dat je bij een willekeurige concurrent zou kunnen vinden, terwijl je je juist wilt onderscheiden. Als je vaker met dezelfde tekstschrijver werkt, raak je op elkaar ingespeeld en gaat het hele proces natuurlijk steeds vlotter.
Feedback en correctieronde
De tekstschrijver kan nu met een harde of zachte deadline als stok achter de deur aan de slag met de tekst. Voor het schrijven van webteksten is natuurlijk eerst nog een zoekwoordenonderzoek nodig. De tekstschrijver schrijft de tekst en levert hem dan aan voor feedback. Die feedback wordt in overleg meegenomen en de tekst wordt vervolgens aangepast. In principe is het stuk daarna klaar voor publicatie.
Tekstschrijvers werken vaak met één correctieronde. Als het voortraject goed is verlopen, zou er dan ook een tekst moeten liggen die voldoet aan de verwachtingen.
Een eventuele tweede correctieronde
Niet elke tekstschrijver werkt ermee, maar meerdere correctierondes kunnen functioneel zijn. Aanpassingen zitten in die fase echt op detailniveau. Denk aan de opmaakfase. De opmaak geeft een tekst die kaal, op een A4’tje in Word is gemaakt een echte make-over. Er kan dan nog wat schaafwerk nodig zijn om de tekst beter uit te laten komen in de beschikbare ruimte.
Elke tekstschrijver werkt net even anders. Dat is een kwestie van navragen. De juiste tekstschrijver voor jouw schrijfproject is die ene waarmee je soepel op een lijn komt, zakelijk en inhoudelijk. Want een tekstschrijver die er zin in heeft en je snapt, kan er pas echt een goed en aantrekkelijk verhaal van maken.