Een tekstschrijver gaat voor teksten die erin gaan als koek. Ook rond specialistische producten of diensten. Een complex verhaal breng je terug tot de essentie. Welke informatie zoekt een klant en heeft die nodig om voor jouw product of dienst te kiezen? Dieper ga je niet, zodat je je klant niet kwijt raakt in een wirwar van technische details.
Hapklare brokken met gedoseerde informatie
Een goed verhaal is toegankelijk en sluit aan bij de voorkennis van je doelgroep. Je klant is vooral geïnteresseerd in wat die aan je product of dienst heeft. Dat betekent dat je heel gedoseerd deelt wat er allemaal onder de motorkap van je product of dienst zit. Een tekst vol technische details verkoopt totaal niet.
Geen Jip-en-Janneke-taal, maar een passend en overtuigend verhaal voor elke stap in de customer journey.
Kennis bouwt op, net als informatiebehoefte. Met dieper gelegen pagina’s op je website en documentatie kun je stapsgewijs verder op de materie ingaan. Zo blijf je aansluiten bij de voorkennis en informatiebehoefte tijdens de customer journey. Geen Jip-en-Janneke-taal, maar een passend en overtuigend verhaal voor elke stap.
Een gespecialiseerde tekstschrijver is niet nodig
Een tekstschrijver kan over elk vakgebied een commerciële of informatieve tekst schrijven. Voorkennis is niet nodig. Bij affiniteit met het onderwerp kan een tekstschrijver natuurlijk wel sneller aanhaken. Dat een tekstschrijver niet alles van je product of dienst weet is eigenlijk heel nuttig. Een tekstschrijver kijkt daardoor fris naar het onderwerp en kan zich goed verplaatsen in de klant.
Wat je eigenlijk wilt weten:
hoe kan een leek verwoorden wat jij wilt zeggen?
Met of zonder voorkennis: je helpt een tekstschrijver op weg met input, zodat de tekst een mooie match wordt met jouw bedrijf. Een algemeen stukje tekst dat je onder elke concurrent zou kunnen plakken, mist de overtuigingskracht om voor jouw product of dienst te kiezen. Dat is meer dan zonde. Daarom voorzie je een tekstschrijver van informatie, in persoon en/of je verwijst naar goede bronnen.
De tekstschrijver richt zich op het klantperspectief en hoeft de materie dus niet op peer-niveau te begrijpen.
Het doel is een aantrekkelijk verhaal dat je doelgroep aanspreekt. Dat betekent in de praktijk dat je de klant niet overvoert met (detail)informatie, en dat de tekstschrijver de materie dus ook niet op peer-niveau hoeft te begrijpen. Teksten gaan bovendien niet van het ene op het andere moment live. Concepten zijn er om nagelopen te worden zodat alles klopt, inclusief de technische details. Die kunnen gewoon waar nodig ingevuld, aangevuld en gecorrigeerd worden.
Voor de echt specialistische en complexe onderwerpen kan een specialist nauwer bij het schrijfproces betrokken worden.
Samenwerking voor echt complexe materie
Samenwerking tussen een tekstschrijver en een specialist is een efficiënte oplossing als de informatie voor de doelgroep erg de diepte in moet. De briefing van de tekstschrijver kun je zo beperken tot de grotere lijnen. Op detailniveau levert de specialist input. Dat kan in de vorm van aanwijzingen of door actief meeschrijven.
De tekstschrijver bewaakt de vorm en de functie van de tekst, de specialist de technische inhoud. De tekstschrijver kan bestaand materiaal bewerken of een heel nieuwe tekst schrijven. Op afgesproken momenten kijkt de specialist mee en vult aan waar nodig. Ook in deze opzet besteed je nog steeds het leeuwendeel van het schrijfwerk uit.
In de praktijk merk ik dat er een drempel is om een tekstschrijver in te schakelen, iemand die de materie niet door en door kent. Vaak is er al kostbare ontwikkeltijd opgeofferd om zelf aan teksten te werken. Het is een kwestie van omdenken: ieder zijn vak. Een tekstschrijver inschakelen betekent dat jij door kunt met waar jij goed in bent en dat het verhaal sneller en sterker op papier komt.