Een draadje op social media. De gemoederen raken verhit en, jawel, daar heb je hem, of haar:
“Dat is met dt.”
Het had niets met het onderwerp te maken. Toch wordt het foutje gelijk gebruikt om de inhoud van de bijdrage en de maker van het foutje af te serveren. Vaste prik. Waarom is dit belangrijk?
Voor elke tekst geldt: fouten leiden af en zorgen ervoor dat je minder serieus wordt genomen.
Kritiek op de inhoud door een paar tikfouten
Een tekst uit naam van een bedrijf is meer dan een pakketje met informatie. De lezer gebruikt de tekst om een indruk te krijgen van je product of dienst én van je bedrijf. De tekst moet overtuigen, het juiste gevoel oproepen om klant te worden bij jouw bedrijf. Taalfouten werken op zo’n moment in je nadeel. Ook als de tekst verder goed leesbaar en begrijpelijk is.
Veel bedrijven melden heel enthousiast dat ze hun klanten graag ‘verassen’.
Fouten in een tekst leiden af van de inhoud en staan onprofessioneel. De tekst levert in op overtuigingskracht en het laat de lezer twijfelen aan de deskundigheid van een bedrijf. Het loont daarom echt de moeite om extra tijd in het nakijken van een tekst te steken.
Automatische spellingscontrole is niet genoeg
Een automatische spellingscontrole in bijvoorbeeld Word is handig, maar schiet tekort. Via de automatische spellingscontrole vind je geen grammaticale fouten, vergeten woorden of schrijffouten die een bestaand woord opleveren. Er zijn heel wat bedrijven die op hun website enthousiast melden dat ze klanten willen ‘verassen’. Een tekst goed nakijken is nog steeds mensenwerk.
Tips voor een taal- en spellingscontrole van je tekst
Als je een tijdje aan een tekst hebt gewerkt, ga je steeds meer scannend lezen. Voor een correctieronde moet je juist zorgvuldig lezen.
Er zijn verschillende manieren om weer met een frisse blik naar een tekst te kijken:
-
- Leg de tekst een tijdje weg voor je gaat nakijken
- Verander het lettertype en/of de lettergrootte
- Print de tekst uit
- Lees de tekst hardop
- Lees de tekst van beneden naar boven
Ligt je kracht niet in het toepassen van grammatica- en spellingsregels? Laat de tekst dan door iemand anders nakijken.
Misschien vind je tikfoutjes niet zo’n issue: het is toch duidelijk wat er staat? Contentmarketing is jezelf verplaatsen in je klant. Die kan er wel over struikelen. Heb je een helder en goed verhaal? Dan ben je er al bijna. Alleen nog even die puntjes op i.