Dit hoort niet op LinkedIn

“Dit hoort niet op LinkedIn”

Er komt een foto van een innig tevreden samen snoezelende kat en puppy voorbij. In mijn tijdlijn op LinkedIn. De klagers zijn het erg met elkaar eens: niet relevant, niet zakelijk en ‘zo Facebook’. Ze hebben een punt. LinkedIn is het enige grote zakelijke digitale platform. Dat is iets om zuinig op te zijn, maar geen excuus voor gortdroge content.

Van cv-schuiven naar interactie met een snufje FOMO – LinkedIn is veranderd.

Van cv-schuiven naar interactie

LinkedIn heeft er hard aan getrokken om een volwaardig social media-platform te worden met een groeiende groep actieve gebruikers. Van cv-schuiven naar interactie met een snufje FOMO. Het is gelukt. Er wordt steeds meer gedeeld. Prompt regent het er discussies over wat er wel en niet thuishoort op LinkedIn.

Social media is een containerbegrip, maar bepaald geen één pot nat. Elk platform heeft een eigen demografie, doelgroepen en formats voor content. Zelfs al mik je op dezelfde doelgroep, het zijn en blijven verschillende platformen. Dat heeft consequenties voor de keuzes wat je waar post en in welk format. En anders heeft het consequenties voor de manier waarop je berichten worden ontvangen. Dat is op LinkedIn niet anders.

 

LinkedIn is een zakelijk social media-platform

Digitaal netwerken is altijd de basis van LinkedIn geweest. Je profiel leest – als het goed is – als een uitgebreide en aantrekkelijke variant op het aloude cv. Vakliteratuur en informatie over trends in je vakgebied, vacatures, de juiste professional om werk aan uit te besteden en nieuwe klanten: je kunt het er allemaal vinden. Alles is erop ingericht om je professionele kant uit te lichten.

Als je je zakelijk opstelt, kun je maximaal profiteren van alles wat LinkedIn te bieden heeft. Je zult je netwerk zien groeien, kwalitatief en kwantitatief. Als je ervoor kiest vooral je privéleven te belichten, voldoe je niet aan de verwachtingen en val je uit de toon. Dat kan een keuze zijn, maar calculeer wel in dat een ander daar een negatief oordeel over je professionaliteit aan kan hangen.

 

En wat is ‘zakelijk’ eigenlijk?

Terwijl mijn hersenen bij het aantreffen van het mierzoete plaatje van een kat en hond op LinkedIn in eerste instantie niet verder kwamen dan ‘whut?!’, werden in verschillende reacties zakelijke parallellen getrokken: de meerwaarde van diversiteit in teams en het overbruggen van verschillen voor een betere samenwerking. Ja, daar zeg je wat. En hoe zakelijk en professioneel het is eigenlijk om verbaal los te gaan omdat iemand iets post waar jouw hoofd niet naar staat? Niet.

Hoe zakelijk en professioneel is het om verbaal los te gaan als iemand een dierenplaatje deelt?

Wanneer is iets zakelijk? Dat is relatief. De wereld is groter dan kantoortuinen, getekende contracten, jubilea-met-fototaart, heisessies en zakenreizen. Wat voor de een onderdeel van het privéleven is, is voor een ander werk. Voor de yogadocent is yoga (ook) zakelijk. Voor de Efteling is pretparkbezoek en -beleving toch echt zakelijk. Plaatjes van mooie reisbestemmingen zijn onderdeel van het toerisme. Werk en privé raken elkaar in de praktijk en dus ook op LinkedIn. LinkedIn biedt een platform, geen keurslijf.

 

Functioneel buiten de lijntjes kleuren

LinkedIn is zakelijk ingesteld, maar de grens tussen werk en privé is voor de meeste mensen niet absoluut. B2C? B2B? Contentmarketing van nu is gericht op het individu. Mensen doen immers zaken met mensen. Ze willen je dus ook leren kennen. Als persoon. En daar heb je dat Symbool voor zakelijk resultaat en cliché: handen schuddenprivékantje weer. Het is ook oersaai als je alleen maar schuddende handen en productaankondigingen deelt.

De ruimte pakken om meer van jezelf te laten zien op LinkedIn, werkt. Als er maar een zakelijke link is. Zo’n haakje geeft houvast en context. Je werkt jezelf boven het maaiveld uit, terwijl het duidelijk blijft wat je zakelijk gezien doet.

Het gaat niet alleen om wat er al dan niet past op LinkedIn. Als je alleen maar buiten de lijntjes kleurt, maak je jezelf onzichtbaar voor je netwerk. Wie denkt er aan jou als de juiste professional voor een functie of opdracht als niet duidelijk is wat je doet en je vooral met je hobby’s en interesses wordt geassocieerd? In dat opzicht snap ik de klagers wel. Foto’s van je huisdieren kun je ook op Facebook of Insta delen en je oude dakkoffer kan op Marktplaats. LinkedIn is je online cv. Daar mag je best een beetje zuinig op zijn.

Scroll to top