Stappenplan voor je de teksten voor je nieuwe website

Stappenplan voor de teksten voor je nieuwe website

Dat SEO en contentmarketing belangrijk zijn, is oud nieuws, en toch… Bij de ontwikkeling van een nieuwe website worden de teksten vaak vergeten of ze bungelen er in de planning bij. Tot de webbouwer aan de bel trekt. Het gevolg: vertraging en haastwerk.

Voor een soepele livegang neem je de webcontent vanaf het begin mee in de planning. Een stappenplan:

 

Zoekwoordenonderzoek en sitestructuur

SEO-teksten schrijf je doelgericht voor een effectief opgezette website. Goed zoekwoordenonderzoek is je basis. Het geeft inzicht in het zoekgedrag van je doelgroep en werkt als leidraad bij het creëren van de nieuwe sitestructuur.

Is er een bestaande website? Uit Google Analytics kun je de meest bezochte en de best converterende pagina’s halen. Die informatie kun je meenemen bij het vaststellen van de nieuwe sitestructuur.

Met het zoekwoordenonderzoek en de sitestructuur heb je het raamwerk voor de teksten en kun je de planning voor de content gaan concretiseren.

 

Beslis wie de webcontent gaat schrijven

Wil je de webteksten zelf gaan schrijven, met een team of een tekstschrijver inschakelen? Hak in een zo vroeg mogelijk stadium de knoop door wie de content gaat/gaan verzorgen.

Een heldere taakverdeling (lees: iemand verantwoordelijk maken en op tijd ruimte in agenda’s reserveren) is het beste medicijn tegen vertraging.

Wijs een eindverantwoordelijke aan. De eindverantwoordelijke bewaakt niet alleen de planning, maar ook de eenheid van de teksten, zodat het een mooi geheel wordt. Een stijlgids is hierbij een handig hulpmiddel. Is er geen stijlgids? Voor een efficiënt schrijfproces is het slim om dan in ieder geval een ‘ministijlgids’ te maken met bijvoorbeeld:

    • Taglines
    • Voorkeurswoorden
    • Te vermijden woorden
    • Sterke tekstvoorbeelden als richtpunt

 

Maak een overzicht van de benodigde teksten

Aan de hand van de sitestructuur inventariseer je welke content je nodig hebt. Denk ook aan teksten in buttons, een bevestiging van ontvangst voor contactformulieren, de privacyverklaring, de metateksten en al die andere teksten die minder tot de verbeelding spreken, maar er aan het einde van de rit wel moeten zijn.

 

Als er content meemigreert

Inventariseer de content die meemigreert, zoals blogartikelen en nieuwsitems. Kijk er kritisch naar. Bewaar het goede, update wat niet voldoet, en neem afscheid waar nodig. Voeg de benodigde bewerkingen toe aan de to do-lijst voor de content.

Redirects instellen voor gewijzigde URL's

Denk ook aan redirects. Voorkom gebroken linkjes door content die niet meemigreert en veranderde URL’s.

 

Maak een prioriteitenlijst

Bekijk welke pagina’s nodig zijn voor de livegang en welke content je ook later kunt toevoegen. In het schrijven van goede content gaat inclusief informatie verzamelen stiekem veel tijd zitten. Met een prioriteitenlijst houd je het schrijfproces behapbaar en stel je de deadline zeker.

Het mes snijdt bovendien aan twee kanten. Het toevoegen van nieuwe content geeft de SEO van je website een prikkel. Het doorbouwen aan de website kun je meenemen in je SEO-strategie en -planning.

 

Bekijk de beschikbare ruimte in het webdesign

Meestal wordt gekozen voor inventarisatie van de beschikbare ruimte voor tekst ná goedkeuring van het webdesign. De teksten worden vervolgens passend voor de gereserveerde ruimte geschreven.

Een webdesign heeft niet automatisch alle ingrediënten in huis voor én een aantrekkelijk beeld, én een goede user experience én een goede basis voor zoekmachine-optimalisatie (SEO). In het ideale geval wordt bij het ontwerp en de evaluatie van het design vanuit verschillende expertises gekeken naar de balans tussen design, tekst en (mogelijkheden voor) SEO. Zo zet je in op maximaal resultaat.

In het webdesign wordt in de regel een dummytekst zoals Lorem ipsum gebruikt. Dat geeft een concrete indicatie van de beschikbare ruimte in de tekstblokken. Hierop kun je tijdens het schrijven de lengte van de koppen en tekstblokken afstemmen.

 

Het contentproces en de eindredactie

Als alle randvoorwaarden bekend zijn, kan gestart worden met de teksten. Dat is precies de reden waarom de teksten vaak pas op het nippertje klaar zijn. Met een strakke planning haal je de deadline zonder klotsende oksels. De schrijvers hebben op tijd ruimte in hun agenda’s kunnen reserveren. Research en het verzamelen van informatie voor de teksten kun je hiervoor, tijdens de aanloopfase, al meenemen. Vanaf nu kun je je puur op het schrijven en de eindredactie concentreren.

Neem regelmatig de voortgang door en stel tussentijdse deadlines. Stem die momenten af met de webbouwer. Reserveer ook tijd voor één of meer correctierondes én een laatste tekstcontrole in de testomgeving.

 

Laatste tekstcontrole in de testomgeving

Platte tekst die in het webdesign wordt verwerkt, ondergaat een metamorfose. Design beïnvloedt de impact van een tekst. Controleer in de testomgeving of de tekst en het totaalplaatje over komt zoals bedoeld. Is een kop of tekstblok te lang of te kort? Zijn eventuele linkjes opgenomen en werken ze? Zijn er geen tikfouten of stukjes dummytekst tussendoor geglipt? Na deze laatste check zijn de teksten klaar voor de livegang van de website.

 

Kortom: met een goede planning en een eindverantwoordelijke die het proces bewaakt voorkom je deadline-stress en het repareren van houtje-touwtje-content.


Scroll to top