Techniek, content en autoriteit - de 3 pijlers van SEO

De basis van SEO: techniek, content en autoriteit

24-10-2023 laatst geüpdatet

Je kunt gelijk met afzonderlijke SEO-factoren aan de slag gaan. Er zijn online genoeg tips te vinden. Met het risico dat je eenzijdig tijd en geld in SEO pompt en essentieel onderhoud laat liggen, en daarmee kansen op goede organische zoekresultaten.

Voor een grondige aanpak van je SEO heb je overzicht nodig, zodat je beter kunt bepalen wat je nodig hebt voor je website. Met kennis van de basis van SEO zorg jij voor een complete actiepuntenlijst en kun je gerichter expertise inschakelen.

 

Wat is SEO

SEO is zoekmachineoptimalisatie. Je optimaliseert je website om hoger te komen in de organische zoekresultaten van zoekmachines. Met een marktaandeel van 92,74% in Nederland en 91,58% wereldwijd is Google de grootste en bekendste zoekmachine (periode september 2022 – september 2023). Voor veel mensen staat SEO daarom gelijk aan optimaliseren voor Google. In dit blogartikel ligt de focus ook op Google.

 

Marktaandeel van de bekendste zoekmachines in Nederland

Het algoritme van Google is erop gericht de intentie achter een zoekopdracht te achterhalen en vervolgens de meest relevante en kwalitatief sterke zoekresultaten bij die zoekopdracht te tonen. Voor het wegen van de relevantie en kwaliteit van pagina’s gebruikt Google rankingfactoren. SEO is het optimaliseren van websites, afzonderlijke webpagina’s en content aan de hand van die SEO-factoren.

Als je een stapje uitzoomt zie je het grotere plaatje: de SEO-factoren vallen in 3 categorieën, de 3 pijlers van SEO.

 

Wat zijn de 3 pijlers van SEO

De basis van SEO bestaat uit 3 pijlers:

  • Techniek
    Technische drempels wegnemen voor een betere gebruikerservaring en indexatie
  • Content
    Het strategisch verwerken van zoektermen in teksten
  • Autoriteit
    Relevante links naar de website verwerven

SEO is een totaalplaatje. Voor goede organische zoekresultaten zijn de juiste techniek, content en autoriteit alle drie even belangrijk. Als tekstschrijver voor eigen parochie preken, zit er hier niet in. Met topcontent alleen kun je de SEO-kar niet trekken.

 

1. Techniek

Technische SEO draait om een snelle laadtijd en het efficiënt laten crawlen van de website voor indexatie. Technische SEO is breed en complex. Als je de technische kant van SEO grondig onder handen wilt nemen, heb je al gauw specialistische hulp nodig.

Onder on-page technische SEO valt onder meer:

Google mag dan begin 2023 hebben aangegeven dat de laadsnelheid geen rankingfactor meer is, een snelle website is tegenwoordig de norm. Voor een goede gebruikerservaring en het beperken van afhakers (bounce rate) heb je dat gewoon nodig. Anders heb je er met een omweg alsnog last van met je SEO.

Bij nieuwe websites gaat het vaak in de basis al fout met de snelheid. Het belang van een snelle laadsnelheid is al jaren een enorme open deur. Dat wil niet zeggen dat er automatisch rekening mee wordt gehouden bij het bouwen van een website. Sliders, onnodig grote afbeeldingen, video’s die enorm vertragen: je komt het nog steeds tegen op nieuwe websites. Zet een snelle laadtijd daarom voor de zekerheid expliciet op het wensenlijstje voor het design.

Crawlproces optimaliseren en beheren

Naast snelheid is optimalisatie voor crawling erg belangrijk. Google gebruikt webcrawlers om websites te doorlopen en informatie te verzamelen over webpagina’s. Die informatie wordt vervolgens geordend in de zoekindex. Een website moet om te beginnen makkelijk gecrawld kunnen worden.
Je kunt het crawlproces ook beheren. Met de juiste tags zet je dubbele informatie (duplicate content) als het ware gericht op mute en zorg je ervoor dat de bedoelde pagina’s worden gecrawld voor indexatie. Met redirects repareer je gebroken linkjes.

Website en updates aanmelden bij Google

Voor je nieuwe website of na een update kun je een crawl aanvragen voor een snellere verwerking. Een crawl aanvragen kan in Google Console of via URL Toevoegen. Zeker met een nieuwe website kan het anders erg lang duren voor deze wordt geïndexeerd.

Hosting – de off-page kant van je technische SEO

Techniek heeft ook een niet te onderschatten off-page-element: de hosting. De hosting heeft invloed op de stabiliteit en snelheid van je website. Als je website in de basis door de hosting traag is, is het effect van on-page inspanningen om de laadtijd van je pagina’s te verlagen maar beperkt.

Er zijn verschillende vormen van hosting, maar ook daarbinnen zitten grote kwaliteitsverschillen. Een vergelijkbaar pakket kan bij verschillende aanbieders heel anders uitpakken voor de snelheid van je website, de uptime en ondersteuning. Kies je hosting dus met zorg.

 

2. Content

Je website kan niet zonder relevante en kwalitatieve content die aansluit bij de behoefte van je bezoekers.

Voorbeelden van content zijn:

  • Teksten
  • Foto’s
  • Infographics
  • Video

Het belang van goed zoekwoordenonderzoek spreekt bij content voor zich. Ik wil hier in gaan op wat in de praktijk vaak blijft liggen of versloft.

Afbeeldingen en video indexeerbaar maken

Bij ‘content’ wordt meestal verwezen naar teksten, maar afbeeldingen en video zijn net zo goed vormen van content. In het crawlproces ‘lezen’ de bots code en tekst. Je afbeeldingen en video’s moet je voor Google zichtbaar en begrijpelijk maken. Aan video’s voeg je een duidelijke titel en omschrijving (keywords!) toe op het platform waar je die host. Afbeeldingen upload je met een toepasselijke titel en geef je met een alt tag een korte omschrijving mee.

Het belang van evergreen-content

Product- en dienstenpagina’s zijn erg bedrijfsspecifiek en gericht op conversie. Die kun je prima optimaliseren, maar naar dat soort bedrijfsspecifieke commerciële content wordt minder gelinkt. Voor sterke SEO heb je nog een ander type content nodig: evergreen-content. Informatieve pagina’s, video’s en/of afbeeldingen met inhoud die langere tijd actueel blijft en uitnodigt om te delen en naar te linken. Die backlinks heb je nodig voor het opbouwen van autoriteit (pijler 3).

De prikkel van nieuwe content

Door het toevoegen van nieuwe, waardevolle content laat je zien dat je website actief en actueel is. Je maakt je website interessanter voor terugkerend bezoek, bouwt aan autoriteit en traffic. Het is een totaalplaatje dat ook weer bijdraagt aan je SEO.

 

3. Autoriteit

De autoriteit van een website wordt vooral bepaald door het aantal relevante backlinks die naar die website verwijzen. Autoriteit is off-page SEO en daarom de lastigste pijler: je bent mede afhankelijk van derden. Gelukkig kun je dat proces sturen.

Zonder waardevolle content is het lastig verder te komen dan zelfgeplaatste linkjes op startpagina’s, in bedrijfsgidsen en reacties onder blogs en op fora.

De ene backlink is de andere niet

Wat maakt een backlink relevant? In de eerste plaats moet er een overeenkomst zijn in het onderwerp of branche tussen de linkende website en jouw bedrijf. Een spammy startpagina met een kakelbonte verzameling van linkjes is niet relevant. Verder is een waardevolle backlink dofollow en staat die op een website met een hoge autoriteit.

Linkbuilding voor een natuurlijk linkprofiel

Je kunt actief op zoek naar manieren om een link te (laten) plaatsen: linkbuilding. Het heeft geen zin hier heel geforceerd mee om te gaan. Dit kan je op een penalty komen te staan. Google gaat uit van het principe dat je backlinks moet verdienen.

Je kunt daarom het beste met een beetje geduld bouwen aan een gevarieerd linkprofiel. Een natuurlijk linkprofiel bestaat uit een mix van dofollow- en nofollow-links via zoveel mogelijk verschillende domeinen (websites).

Sterke content

Voor linkbuilding heb je sterke content nodig (zie ook pijler 2). Waardevolle content geeft andere websites een reden om naar je te linken. Zonder informatieve pagina’s is het lastig verder te komen dan zelfgeplaatste linkjes op startpagina’s, in bedrijfsgidsen en reacties onder blogs en op fora. Dat soort linkjes zijn prima voor een gevarieerd linkprofiel, maar daarmee bouw je niet écht aan autoriteit. Door onderwerpen uit te diepen, laat je de meerwaarde van je bedrijf zien.

Interne links

Links binnen je website zijn erg nuttig. Je helpt bezoekers met meer informatie en houdt ze langer vast op je website. Interne links helpen ook je SEO. Met een interne link geef je net als met een externe link Google een signaal dat je verwijst naar relevante content, al heeft een interne link minder waarde dan een externe link.

Google-bedrijfsprofiel en Google-reviews

Een Google-bedrijfsprofiel (oude naam: Google Mijn Bedrijf) is belangrijk voor je lokale SEO. Het is gratis online marketing via Google die de resultaten bovenaan de zoekpagina toont: precies waar je wilt staan. Bovendien bouw je via Google-reviews ook aan je autoriteit. Hoe completer hoe beter: een volledig en actueel profiel wordt beter gewaardeerd door Google en wordt vaker aangeklikt. Dat laatste is natuurlijk waar het allemaal om draait.

 

SEO draait om de balans tussen techniek, content en autoriteit. Techniek is je fundament. Daarop bouw je met content aan autoriteit. Met een technisch haperende website komt je content niet goed uit de verf. Zonder sterke content kun je lastig autoriteit opbouwen.

SEO is alleen op papier gratis online marketing. Voor je het weet gaat veel tijd en geld in zitten. Alle reden voor een gerichte aanpak. Kijk kritisch wat jouw website nodig heeft en baseer daar je vervolgstappen op.


Scroll to top