Breng overtuigingskracht in je webteksten

Overtuigingskracht in je tekst brengen – De basis

Content marketing is verkopen van achter een toetsenbord. Maar hoe zorg je ervoor dat je websitebezoekers echt aanspreekt en de gewenste actie laat ondernemen? Net als in een verkoopgesprek moet je de klant overtuigen, maar nu in tekstvorm. Zo breng je overtuigingskracht in je tekst:

 

De basis van een overtuigende tekst

Te duidelijk bestaat niet in content marketing. Wegklikken of doorscrollen is zo gebeurd. Je hebt hooguit een paar seconden om de aandacht te grijpen. Dat vraagt om een ondubbelzinnig verhaal dat helemaal naar jouw ideale klant is toegeschreven.

De basis van een overtuigende tekst is focus. Je werkt vanuit een strak kader. Zo krijgt je verhaal een duidelijke, makkelijk te volgen rode draad. Die rode draad eindigt met de beoogde klantactie (call to action).

Voor het afbakenen van je schrijfkader kies je:

  • 1 buyer persona
  • 1 onderwerp
  • 1 doel

Kruip vervolgens in de huid van je klant en vertel dan het verhaal.

 

Bepaal je buyer persona

Voor wie schrijf je? Wat is jouw ideale klant? Zorg dat je daar een beeld van hebt. Hoe concreter, hoe beter. Daarvoor kun je gebruik maken van een buyer persona.

Een buyer persona is een gedetailleerd, semi-fictief profiel van je ideale klant. Door je doelgroep(en) te verpakken als concreet persoon kun je je beter verplaatsen in de klant. Dat helpt je op strategisch niveau, maar ook in het schrijfproces van je marketingteksten. Reken maar dat je een beter verhaal vertelt aan Claudia (43), hoofd HR bij mkb-bedrijf X, uit ‘s-Hertogenbosch dan aan ‘mensen met een leidinggevende functie op het gebied van HR’.

Heb je verschillende doelgroepen? Creëer dan content per doelgroep.

 

Kies 1 onderwerp

Een overtuigend verhaal is lekker to the point en krachtig. Dat vraagt om een tekst met 1 goed afgebakend onderwerp. Overtuigingskracht zit hem ook in wat je weglaat: zijsprongetjes. Zijsprongetjes verwateren je boodschap, leiden af en verleiden de lezer om verder te zoeken naar andere informatie.

Een mindmap of de structuur van de tekst in steekwoorden noteren zijn manieren om jezelf aan de voorgenomen opzet te houden. Wil je meer delen wat raakvlakken heeft met je onderwerp? Doe dat in een nieuwe tekst. Dát heeft dan weer wel overtuigingskracht: meerdere facetten van een onderwerp belichten, onderbouwt je expertise.

 

Kruip in de huid van je klant

Maak het onderwerp relevant voor je klant. Bied meerwaarde. Welke vraag beantwoord je? Welk probleem los je op? Kruip in de huid van je klant en behandel het onderwerp vanuit hun perspectief.

Het accent ligt op de meerwaarde van de producten, diensten en expertise voor de klant. Onderbouw je verhaal met argumenten, feiten en/of referenties. Bekijk de woorden ‘wij’ en ‘ik’, en je bedrijfsnaam met gezonde achterdocht. Dat is jouw perspectief, niet die van de klant. Je schuift jezelf op zo’n moment als het ware naar voren als je eigen referentie (Wij van WC-Eend adviseren WC-Eend). Dat is natuurlijk bij lange na niet zo overtuigend als onafhankelijke personen en bedrijven die positief zijn over je producten of diensten.

 

Kies 1 conversiedoel

Een overtuigende tekst is doelgericht. Als je de aandacht van de klant hebt, wil je dat ook verzilveren met een conversie. Kies daarvoor 1 klantactie. Dat kan bijvoorbeeld zijn:

  • Een offerte aanvragen
  • Contact opnemen
  • Inschrijven voor een nieuwsbrief
  • Een product kopen

‘Maar’ 1 conversiedoel geeft de beste kans op een conversie. Websitebezoekers houden van overzichtelijk en simpel.

Vergelijk:

‘’Voor meer informatie of een offerte kunt u contact opnemen via ons contactformulier, e-mail of telefoon. U kunt ook kijken bij onze veelgestelde vragen. Volg ons ook op Facebook, Instagram en Twitter!”

of:

“Vraag nu uw offerte aan.”

1 duidelijke, niet te missen klantactie springt eruit. Hoe meer opties, hoe meer ruimte voor twijfel en risico op afhaken zonder conversie. Het tempo gaat eruit, de urgentie van het probleem dat je net op papier hebt opgelost voor de klant zakt weg.

Wil je dat de klant het contactformulier invult, zich inschrijft voor je nieuwsbrief, doorklikt naar een product, je e-book downloadt? Zeg het. Door op te roepen tot actie, prikkel je de klant en verhoog je de kans op een conversie.

 

Je weet nu wat de hoofdingrediënten van een overtuigende marketingtekst zijn. Kun je wel wat hulp gebruiken bij het schrijven van overtuigende teksten? Neem dan contact op.

 

Gerelateerde artikelen

De kracht van positiviteit in content marketing

Show, don’t tell: maak concreet wat je klant koopt

De kracht van herhaling in content marketing


Scroll to top