Teksten voor je nieuwe website schrijven: ga je doe-het-zelven of besteed je dit uit? Dit is een open vraag. Als ondernemer ken je je doelgroep en heb je als het goed is commercieel inzicht. Als je dan ook nog eens een beetje kunt schrijven, kun je een eind komen. Alleen… Wil je dat ook en is het de beste optie voor jou? 3 belangrijke punten van overweging:
1. Uitbesteden betekent tijdwinst
Webteksten schrijven uitbesteden scheelt je tijd. Heel simpel. Voor jou komt het bovenop je gewone werk. Bovendien mis je de routine van een tekstschrijver en zal je er daarom langer voor nodig hebben. Eerlijk is eerlijk: in het begin moet je even tijd vrijmaken om input te leveren, maar daarna ligt het schrijven van de webteksten niet meer op jouw bordje.
2. Een frisse blik geeft meerwaarde
Een goede tekstschrijver doet meer dan ‘stukjes tikken’. Je krijgt er een objectieve analyse van je productportfolio en contentplannen bij. Een frisse (en professionele) blik is het beste recept voor een aangescherpt marketingplan.
Een tekstschrijver gaat actief op zoek naar de beste manier om jouw producten en diensten in de etalage te zetten. Wat maakt jouw producten, diensten en bedrijf uniek? Wat is je ideale klant? Wat zoeken je klanten en hoe? Wat trekt ze over de streep om je producten of diensten af te nemen? Al die informatie wordt meegenomen in de websitestructuur en teksten.
3. Hoe hoog ligt de lat?
Voor welke klus sta je precies? De ene website is de andere niet. Wordt het een online visitekaartje waarbij je acquisitie hoofdzakelijk via andere kanalen verloopt of moet je website juist voor je gaan werken? Bij een eenvoudige ‘digitale folder’ komt natuurlijk veel minder kijken dan bij een website waarmee je serieus wilt verkopen in een concurrerende niche.
Dan is er nog het verwachtingspatroon van je doelgroep. Hoe prijziger je artikelen en diensten, hoe meer websitebezoekers verwachten van zowel het webdesign als de inhoud. Draait jouw werk om precisie of geavanceerde techniek? Ook dit legt de lat hoger. Opvallende tikfouten en kromme zinnen wegen dan extra zwaar in je nadeel.
Net als een tekstschrijver die wordt benaderd voor een opdracht moet je je als schrijvende ondernemer afvragen of je de juiste persoon voor de klus bent. Kun je – binnen de beschikbare tijd – die lat aantikken?
Zelf schrijven of uitbesteden?
Ga je toch zelf je webteksten schrijven? Begin dan op tijd. Wanneer de oplevering van een nieuwe website vertraging oploopt, komt dat meestal doordat de teksten nog niet klaar zijn. Reserveer naast schrijftijd ook tijd voor research, feedback en een correctieronde. Regel proeflezers, liefst ook van buiten je vakgebied, en vraag om feedback. De spellingschecker mist meer dan je lief is. Geen kei in spelling en grammatica? Besteed dan de eindcorrectie van je teksten uit.
Bij nader inzien liever een professional inschakelen? Kennis van je vakgebied is niet per se nodig, de juiste expertise en een goede samenwerking wél. Pluk daarom niet lukraak een tekstschrijver van het internet, maar verzeker je er eerst van dat de neuzen dezelfde kant op staan.
Gerelateerde artikelen
Hoe werkt een tekstschrijver
Tekstschrijver voor complexe onderwerpen
Stappenplan voor webteksten