Je zet een link op je website, naar een andere pagina op je website of naar een externe pagina. Laat je die pagina dan openen in een nieuw venster of niet? Wat is wijsheid? Een goede user experience! En dat betekent zuinig zijn met de optie ‘openen in nieuw venster’.
De bezoeker vasthouden vs. de bezoeker verleiden
Als je een link op je website plaatst, wordt je bezoeker als die erop klikt doorgestuurd naar een andere pagina. Je kunt de instellingen ook zo aanpassen dat de pagina opent in een nieuw venster of tabblad. Als de bezoeker de nieuwe pagina wegklikt, is het tabblad met jouw webpagina nog open en heb je je bezoeker terug. Daarmee houd je de bezoeker ‘vast’.
Ik ben gedrild in pagina’s laten openen in een nieuw venster ‘om de bounce rate te verlagen en voor een hogere kans op conversie’. Het klonk me toen heel plausibel in de oren, maar ik ben ervan teruggekomen. Conversie is een kwestie van verleiden en overtuigen. Een bezoeker die niet wil, converteert niet, al zou je die letterlijk kunnen vasthouden. ‘Vasthouden’ kan als reden dus de prullenbak in.
Bij de afweging of je een link in een nieuw venster laat openen, is de gebruikerservaring (user experience) leidend. Is het handig voor de bezoeker als het linkje in een nieuw venster opent, of niet?
De nadelen van een link laten openen in een nieuw venster
Er kleven een aantal nadelen aan de toepassing ‘openen in nieuw venster’.
Op het moment dat een link opent in een nieuw venster:
- Werkt de terug-knop niet om terug te keren naar de vorige pagina
- Vervuil je het venster van je bezoeker met openstaande pagina’s
- Laat je een pagina ongevraagd terugkomen
De terug-knop (of: back button) is de meest gebruikte knop bij online navigeren. Dat gewoontegebruik doorkruis je als je een pagina laat openen in een nieuw venster. Pagina’s open laten staan is bovendien kortzichtig. Een bezoeker klikt op een link omdat die andere of meer informatie wil zien. Je riskeert dat je de bezoeker na wat doorklikken opscheept met een onoverzichtelijke serie openstaande pagina’s of informatie die deze niet (meer) wilde zien. Daarmee maak je natuurlijk geen geweldige indruk.
Daarnaast kan de bezoeker met de rechter muisknop zelf kiezen of die een link in een nieuw venster of een nieuw tabblad wil openen. Al is niet iedereen bekend met deze optie.
Wanneer wel openen in nieuw venster en wanneer niet?
Niet openen in een nieuw venster:
- Link naar een pagina binnen je website
- Link naar een externe pagina die je promoot
Naast de terug-knop kan je bezoeker als het goed is op elke pagina van je website terugvallen op een duidelijke manier om te navigeren en zich te oriënteren waar die zich bevindt. Dat kunnen een homeknop, een kruimelpad, een menu of knoppen zijn. Bij het navigeren van pagina naar pagina binnen je website heeft het openen van nieuwe vensters daarom geen enkele meerwaarde.
Ook als je doorverwijst naar een andere pagina om bijvoorbeeld die website, een product of een event te promoten, voegt het open laten staan van jouw pagina niets toe.
Openen in een nieuw venster
- Link naar een pdf, formulier, instructies, datumprikker etc.
- Externe link buiten een beveiligde omgeving
Soms is het praktisch om een link wél in een nieuw venster te laten openen. Als er een nauw verband is tussen 2 pagina’s en heen en weer navigeren voor de hand ligt, bijvoorbeeld bij het invullen van een formulier. Of als een klik op een externe link de inlogsessie in een beveiligde omgeving zou beëindigen. Bij een pdf zijn mensen geneigd die weg te klikken als ze er klaar mee zijn. Door de pagina waar de link stond open te laten, raakt de bezoeker je website niet kwijt.
Eventueel openen in een nieuw venster
- Link naar een externe pagina bedoeld als bronvermelding
Heel eerlijk: externe informatiebronnen laten openen in een nieuw venster is een poging om je bezoeker vast te houden. Als iemand terug wil, kan dat heel eenvoudig met de terug-knop. Je bezoeker komt dan zelfs netjes terug op dezelfde positie op de pagina waar die eerder was. Nodig is het dus niet, maar met je eigen website heb je ook een doel voor ogen. Bezoekers achteloos uitzwaaien past niet in dat plaatje.
Een (algemene) zoekopdracht is een sprong in het diepe. Voor je het weet, ben je tig klikken verder en verlies je de eerste pagina’s die je zag uit het oog. Je mist de herhaling waardoor informatie de kans krijgt om te blijven hangen en in te werken. Een link in een ander venster laten openen, is een stukje herhaling, een reminder. Of je bezoeker er (dan nog) op zit te wachten is een tweede. Ik maak er in ieder geval tegenwoordig minder gebruik van.