Google Mijn Bedrijf is de makkelijkste manier om succes te hebben met (lokale) SEO. Bovendien neemt het voor klanten drempels weg om bij je bedrijf binnen te stappen of contact met je op te nemen. Het is nog gratis ook. Dus update je profiel of claim als de wiedeweerga je bedrijf.
Lokale vindbaarheid van je bedrijf
Lokale SEO draait om zoekresultaten gekoppeld aan een plaats of regio. Heeft je bedrijf (ook) een lokale functie en strategie? Dan kun je niet om lokale SEO heen.
46% van de zoekopdrachten heeft een lokale intentie. Oké, die 46% mag je met een korreltje zout nemen. Het is een losse uitspraak zonder onderbouwing uit 2018 en wordt bij gebrek aan beter nog steeds grif van blogger op blogger gekopieerd. Maar het aandeel lokale zoekopdrachten is hoe dan ook hoog.
Voor aankopen in stenen winkels en het afnemen van diensten zoeken we naar aanbieders in een specifieke plaats of regio. Dichtbij de plek waar we zijn of naartoe willen. Met een brandstoftank in het rood, als je geen zin hebt om te koken of voor een toffe invulling van je vakantie zoek je opties in de omgeving.
Daar komt bij: Google máákt je zoekopdrachten lokaal.
Zoekresultaten in Google zijn gepersonaliseerd en locatiegericht. Ook als je geen locatie opgeeft of noemt in je zoekopdracht probeert Google je locatie te herleiden en koppelt daar zoekresultaten aan. Draai dat even om: zet als bedrijf in op lokale SEO en je komt vaker in beeld.
Lokale zoekers zijn lokale kopers
Percentages en aantallen vertellen sowieso niet het hele verhaal. Interessanter is waar een lokale zoekopdracht voor staat. Wie naar lokale aanbieders van producten of diensten zoekt, is zich niet zomaar een beetje aan het oriënteren. Dit zijn potentiële klanten met een concrete vraag, al helemaal in de startblokken om tot actie over te gaan. Een zijn zachtst gezegd interessante doelgroep.
Google Mijn Bedrijf
Voor lokale SEO kun je inzetten op de organische zoekresultaten en Google Mijn Bedrijf. De top 3 zoekresultaten op basis van Google Mijn Bedrijf, de lokale 3-pack, staat met een kaartje boven de organische zoekresultaten op de Search Engine Result Page (SERP):
De positie en opzet van de lokale 3-pack is heel interessant: vol in beeld bovenaan de SERP met een aantal relevante gegevens op een presenteerblaadje. Visueel en informatief. Dat laatste is een belangrijke troef.
Gebundelde informatie werkt drempelverlagend
Wie naar lokale aanbieders van producten of diensten zoekt, heeft een concrete vraag. Google Mijn Bedrijf speelt daar gericht op in door relevante en praktische informatie te bundelen: een overzicht van je diensten, een link naar je website, die gewilde Google reviews, de openingstijden en je locatie op kaart. Als deze informatie ingevoerd is in het profiel.
Een snel en praktisch overzicht is niet alleen een kwestie van service voor de zoekers. Gebundelde informatie neemt snel vragen weg en verlaagt de drempel om daadwerkelijk naar een bedrijf te gaan of contact op te nemen. Dit werkt natuurlijk alleen als alle informatie in het profiel actueel en compleet is, inclusief de onderdelen waarnaar doorgeklikt kan worden.
Google reviews bevestigen je reputatie
Naast snel scanbare praktische informatie hangen aan Google Mijn Bedrijf ook Google reviews. Iedereen zoekt vlak voor een aankoop bevestiging. Goede reviews kunnen dan twijfel wegnemen en het verschil maken. Ook via een omweg: als websitebezoekers verder onderzoek naar je bedrijf en reputatie doen, is het lekker als die gele sterren vervolgens bovenaan in beeld staan te shinen.
Minder concurrentie dan met organische zoekresultaten
Lokale SEO met Google Mijn Bedrijf levert sneller en eenvoudiger resultaat op dan met ‘gewone SEO’. Google Mijn Bedrijf dikt de zoekresultaten in tot de essentie: bedrijven die product of dienst X aanbieden in en rond plaats Y. Die vijver is een stuk kleiner dan die met organische zoekresultaten waarbij alle typen content meedingen voor een plek op de SERP. Dat maakt het makkelijker om je bedrijf goed te positioneren met Google Mijn Bedrijf.
Daar komt bij dat veel bedrijven hier kansen laten liggen. Google Mijn Bedrijf heeft dezelfde insteek als bij het rangschikken van organische zoekresultaten: de meest relevante informatie tonen aan zoekers. Een onvolledig en verouderd profiel levert natuurlijk fors in op relevantie.
Claim dus je bedrijf als je dat nog niet hebt gedaan. Update regelmatig je profiel, controleer of er nieuwe functionaliteiten zijn toegevoegd die interessant voor je zijn en stimuleer klanten om een review te plaatsen.