Is de deadline voor je nieuwe website al twee keer verschoven? Of stel je het maken van die nieuwe website helemaal uit omdat je tegen die klus opziet?
Tijd om door te pakken.
Een website is toch nooit af. Content toevoegen en aanpassen kan altijd. Sterker nog: een website kan niet zonder een stroom verse content. Dus gas erop en lanceer die nieuwe website.
Done is better than perfect?
Er komt veel kijken bij het maken van een nieuwe website. Het design, het bepalen van de menustructuur, de visuele content, teksten, SEO en optimalisatie van de gebruikerservaring. Een waslijst van taken en onderdelen die samen moeten komen. Een klassiek recept voor vertraging of concessies doen aan de kwaliteit. Meestal alle twee. En dat zie je aan de website.
Ontbrekende fototitels of werktitels als ‘logo negatief’. Geen alt tags. Houtje-touwtje-content die last minute uit een toetsenbord is geperst. Pagina’s met gemiste stukjes lorem ipsem dummytekst. 404-meldingen.
Typische tekenen van tijdgebrek vanuit het idee dat alles er moet zijn bij de livegang.
Done is better than perfect? Mwah. Repareren is dubbel werk. Als het al wordt gedaan. Werk dat aan de achterkant is blijven liggen, blijft daar, buiten direct zicht, ook makkelijk liggen.
De oplossing: gefaseerd livegaan en per fase je beste werk leveren.
Alle pagina’s bij livegang af – waarom zou je?
“Dat doen we dan daarna wel.”
Als de deadline voor de livegang sneller dichterbij komt dan je lief is, volgt een eindsprint. En als het echt benauwd wordt, ga je schiften. Wat moet nu af en wat kunnen we ook na de livegang doen?
Je planning voor een nieuwe website splitsen in fasen kun je ook vooraf doen. Dat werkt wel zo lekker. Hoef je ook niet te limbodansen onder een zakkende kwaliteitslat.
Laat het idee los dat je website ‘af’ moet zijn op een bepaalde datum.
Een website is nooit af. Websitebeheer is – als het goed is – een doorlopende cyclus van testen, meten, voortschrijdend inzicht en updaten. En natuurlijk ‘gewoon’ nieuwe content toevoegen.
Vertaal het principe dat een website een doorlopende work in progress is naar een werkbaar plan. Bepaal wat je nodig hebt voor de livegang en wat je ook daarna kunt doen.
Gefaseerd livegaan heeft 3 voordelen
Een website in delen opleveren heeft grote voordelen. Naast een optimale planning is doorbouwen aan je website interessant voor bezoekers en je SEO.
Nieuwe, waardevolle content toevoegen en bestaande content updaten, is goed voor SEO. Met nieuwe content geef je een signaal af dat je website actueel en up-to-date is. Met waardevolle content bouw je ondertussen gestaag aan backlinks. Dat zijn voor Google belangrijke signalen en dat is gunstig voor je organische bereik. Een dynamische website is ook aantrekkelijker voor bezoekers, wekt vertrouwen en prikkelt om vaker terug te komen.
Door je website in etappes op te tuigen, houd je een stroom van verse content. Liever gezegd, je voorkomt dat de contentproductie na de oplevering van een ‘complete’ website inzakt en komt in een ritme.
Wat heb je nodig om live te gaan
Wat je nodig hebt om live te gaan met fase 1:
- zoekwoordenonderzoek
- websitestructuur
- 95% van het design
- hoofdmenu
- migratieplan
Om live te kunnen gaan, moet de basis in orde zijn. Dat betekent een totaalplan voor de navigatiestructuur en welke pagina’s je nodig hebt. Met een gevuld hoofdmenu en toegang tot de oude content, zoals blogartikelen, blijft de gebruikerservaring op peil. De rest kun je in een later stadium aanvullen en finetunen.
Hoezo 95% van het design af? Aan het eind komt het op de details aan. Dan hangt het nogal eens op verschillende opties. Welke is aantrekkelijker en effectiever? Dat kun je ook door de praktijk laten bepalen. Maak van je twijfelpunten testpunten – zie ook verderop.
Content om in te plannen na de livegang
Niet alle content en updates heb je nodig vanaf dag 1 als de nieuwe website live is. Die content kun je doorschuiven naar 1 of meer vervolgfases. Zo houd je focus en is het eenvoudiger om de lat te houden waar jij wilt.
Voorbeelden van content die je later toe kunt voegen:
- schiften en updaten oude content
- nieuwe landingspagina’s
- ondergeschikte content
Wie aan een nieuwe website begint, vindt zichzelf een beetje opnieuw uit. Door je verscherpte blik roept je oude content ineens een aanval van schoonmaakwoede op. Heb je veel oude content zoals nieuwsberichten, blogartikelen en landingspagina’s om uit te pluizen? Zet het op de agenda. Bekijk op een rustiger moment strategisch wat je met een eventuele update wilt behouden, wat weg kan en wat duplicate content is. Aan de hand daarvan bepaal je wat je geïndexeerd wilt hebben, wat niet, je redirects en canonical URL’s bij duplicate content.
Nieuwe landingspagina’s en ondergeschikte content zijn geen onderdeel van je hoofdmenu en worden niet à la minute gemist. Het zijn wél interessante toevoegingen. Schuif ook hier door na de livegang wat kan, zodat je je volledig op de ruggengraat van je nieuwe website kunt focussen.
Twijfelpunten? Testpunten!
Moet tekst A of B in de banner? Wordt het deze foto of juist die andere? Twijfelpunten zijn er altijd bij het maken van een nieuwe website. Laat je er niet door verleiden om de datum voor de livegang op te schuiven. Benader je twijfelpunten als testpunten. Maak een keuze, meet en evalueer.
Een nieuwe website lanceren is op zichzelf al een test. Hoeveel tijd, moeite en kennis je ook in een nieuwe website steekt, livegaan is de ultieme test. Pas dan blijkt of je inderdaad de resultaten behaalt die je voor ogen had. Met SEO, het aantal bezoekers en conversies. Dat betekent sowieso meten, evalueren en bijsturen waar nodig.
Je kunt het ook een stap professioneler aanpakken, met A/B-testen. Dan werk je met twee varianten van een webpagina en worden de resultaten objectief gemeten.
Blijf er na de livegang bovenop zitten
Een nieuwe website is een frisse start. Die wordt nogal eens gelijk vertroebeld. Grondige optimalisatie schiet er door tijdgebrek bij in en de oplevering van de website voelt na een pittige eindsprint als een eindpunt. Met je nieuwe website als onderdeel van je langetermijnplanning deel je het werk op in behapbare brokken. Zo haal ook jij alles uit je website wat erin zit.