SEO (Search Engine Optimization) is veel meer dan webteksten optimaliseren. Voor ijzersterke SEO pak je naast content ook technische aspecten en je online autoriteit aan. Daarom kijk ik altijd hoe mijn teksten in het grotere geheel passen. Als ik zie dat het op een ander SEO-front bij een klant niet lekker loopt, trek ik aan de bel. De SEO van de afbeeldingen stip ik bij projecten inmiddels standaard aan. Omdat het zo vaak blijft liggen.
logo_positive
Systems
0004_630x640_acf_cropped
1-User-Case-Overview_16-9-02-2-black
20180424[naam bedrijf]-sfeerfotos-050_Verkleind
Dit zijn voorbeelden van nietszeggende (werk)titels van afbeeldingen op live websites.
Eén van deze afbeeldingen heeft het absurd grote formaat van 1 MB.
Geen van deze afbeeldingen heeft een omschrijving (alt-tag).
Als je nog niks aan de SEO van de afbeeldingen op je website hebt gedaan, laat je een interessante optimalisatiemogelijkheid liggen. Ook als de afbeeldingen wel al netjes verkleind zijn.
SEO van afbeeldingen heeft meerdere voordelen
Een geoptimaliseerde afbeelding heeft een passende titel, duidelijke alt-tag en het juiste formaat.
Daarmee:
- maak je nog beter duidelijk waarover een pagina gaat
- maak je de afbeelding zelf vindbaar
- help je de laadtijd van de pagina zo snel mogelijk te houden
Google kan niet zien wat er op een afbeelding staat. Dat maak je duidelijk met de titel en alt-tag. Deze informatie wordt ook aan de pagina waarop de afbeelding staat geknoopt. Daarmee kun je de webpagina weer een stapje verder optimaliseren. Tegelijkertijd maak je de afbeelding zelf vindbaar voor zoekopdrachten naar afbeeldingen.
Daarnaast is een afbeelding in het juiste afmetingen met een zo klein mogelijk bestandsformaat uploaden een must. Te grote afbeeldingen vertragen de laadtijd van een pagina onnodig. Dat is zonde.
De laadsnelheid is geen SEO-factor meer en toch relevant
Een snelle laadtijd wás een SEO-factor. In april 2023 werd bekend dat de laadsnelheid samen met o.a. mobielvriendelijkheid als onderscheidende factor met pensioen is gestuurd. Ik snap wel dat de laadsnelheid niet meer bijzonder genoeg is om websites (o.a.) daarop te ranken. Een snelle website is tegenwoordig de norm en daarmee nog steeds belangrijk. Als onderdeel van een fijne gebruikerservaring. Je riskeert dat bezoekers afhaken bij traag laden (bounce rate).
Of zoals John Muller het verwoordt na de aankondiging dat o.a. de laadsnelheid als SEO-factor is vervallen:
“IMO most people don’t need to do anything different. This is not a change in how ranking works, it’s more about how we’ve been thinking about these elements. We’ve seen people hyper-focus on these numbers, that’s not a good use of time & energy. Think holistically instead.”
Het draait dus allemaal om het totaalplaatje. En daarin maakt een snelle website een betere indruk op je bezoekers dan eentje die als een slak laadt.
Naast de laadsnelheid is de alt-tag interessant om te optimaliseren:
Waarom de alt-tag meer aandacht verdient
Met een alt-tag maak je een afbeelding niet alleen voor Google beter toegankelijk. Als je met je cursor over een afbeelding gaat, wordt de alt-tag zichtbaar. Handig als de afbeelding niet is geladen of niet helemaal voor zich spreekt. De alt-tag wordt ook voorgelezen of naar braille omgezet door software voor blinden en slechtzienden.
Zo pak je het optimaliseren van foto’s en andere visuals aan:
Stap 1 – Het verkleinen van de afbeelding
Het verkleinen van de afbeelding is de eerste stap bij het optimaliseren van afbeeldingen. Om te bepalen of het verkleinen van een afbeelding nodig is, kijk je naar de bestandsgrootte. Die wordt uitgedrukt in het aantal Kb’s of, als het bestand heel fors is, in MB’s. Ik probeer bij grotere foto’s onder de 150 Kb te blijven en dat lukt meestal ruim. Bij kleinere afbeeldingen kun je nog veel verder schaven. Hoe groter de fotobestanden, hoe groter het effect van verkleinen en hoe interessanter om er tijd en moeite in te steken.
Het formaat aanpassen
De lengte en de breedte van een afbeelding wordt weergeven in pixels:
In dit voorbeeld is het formaat 6000 x 4000 pixels. Dat is, zoals meestal het geval is met een onbewerkte foto, groter dan de gereserveerde ruimte op de website. Ter vergelijking: de ruimte voor de afbeelding boven mijn blogartikel is 900 x 450.
Het formaat van een foto of plaatje aanpassen kan bijvoorbeeld met Photoshop, Paint 3D van Microsoft of met gratis tools zoals Canva of LunaPic. Daarin schaal je de afbeelding naar het juiste formaat. Om de afbeelding precies zoals jij wilt in het denkbeeldige lijstje te laten passen, snijd je deze bij (croppen).
Comprimeren
De afbeelding heeft nu de optimale lengte en breedte. Is de foto van goede kwaliteit? Dan kan het bestandsformaat door middel van comprimeren nog verder verkleind worden. Voor comprimeren wordt de gratis tool TinyPNG veel gebruikt. Het kwaliteitsverschil is minimaal terwijl je, afhankelijk van de kwaliteit van de foto, al gauw 20-40% van de bestandsgrootte afsnoept.
Stap 2 – Afbeelding titel en alt-tag meegeven
Je verkleinde afbeelding sla je op met een toepasselijke titel. Nadat je de afbeelding hebt geüpload in het CMS (content management systeem) van de website, kun je de alt-tag toevoegen. Andere benamingen hiervoor zijn alt-text, alt-tekst of alternatieve tekst.
De titel en de alt-tag zijn in feite korte teksten, ook wel microcopy genoemd. Het doel is verduidelijken wat je ziet. De titel mag in steekwoorden, de alt-tag in een korte, lekker leesbare tekst. Een alt-tag lijkt qua opzet op een onderschrift bij een foto. In de titel en alt-tag kun je keywords uit de tekst terug laten komen.
Keyword-spam is ook hier niet de bedoeling. Google straft het steeds vaker af en je bezoekers zitten niet op dat soort irritante bagger te wachten. Dat geldt helemaal voor de alt-tag. Niet iedereen leest hem, maar het kán wel. Als je met de cursor op de afbeelding gaat staan en via software voor blinden en slechtzienden.
Makkelijk over het hoofd gezien
Foto’s en andere visuals optimaliseren is niet moeilijk. Het klusje blijft toch vaak liggen, mede omdat het meerdere vakgebieden raakt. De webbouwer gaat niet over teksten. De tekstschrijver gaat niet over het beeld. Scheutje tijdsdruk erbij en, hoppa, de afbeelding gaat met de werktitel of automatisch gegenereerde code en zonder alt-tag op de website. En in het slechtste geval in een groter formaat dan nodig.
Een geoptimaliseerde website is ook niet vanzelfsprekend. Zaken als SEO en daarmee samenhangend een snelle website en afbeeldingen optimaliseren kun je het beste expliciet op je wensenlijst zetten als je professionals benadert. Gelukkig is beeldmateriaal optimaliseren een actiepunt dat je ook prima in een later stadium alsnog kunt oppakken.