1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10. ChatGPT, Bard, wie niet aan AI doet is gezien. Ik kom!
De laatste maanden buitelden de content marketeers en copywriters over elkaar heen om te laten zien dat ze aan de AI (Artificial Intelligence) waren voor hun content. Dat we maar wel wisten dat ze he-le-maal met hun tijd meegingen. En dat het fan-tas-tisch was. En wie niet heel gauw aanhaakte, kon wel inpakken. Misschien konden creatievelingen wel helemaal inpakken. Ik ging niet in de gordijnen. Ik dook ook niet vol op ChatGPT, of later op Bard en consorten. Bewust.
Ik pakte de popcorn erbij. Deze ontwikkelingen waren absoluut niet te negeren en interessant om te volgen. Ook al is AI voor je teksten (nog) geen heilige tech-graal.
Een voorsprong cadeau krijgen
De aantrekkingskracht van AI content is niet moeilijk te begrijpen. Iedereen zoekt manieren om sneller, slimmer en beter te werken. Maar er is meer. Als je schrijft, werkt er niets zo verlammend als een blanco scherm met een knipperende cursor. Iedere tekstschrijver weet: weg met al dat wit. Gebruik een werktitel, keywords, iets. Als het begin er is, komt de rest er ook wel. Met AI is de kop er gelijk af. Je krijgt aanknopingspunten cadeau. Er staat iets in beeld waar je op door kunt. Bovendien mag je schieten op wat je voor je hebt, het beter maken. Dat is een hele fijne voor het beloningscentrum in je hersenen.
En dat ‘iets’ dat AI je geeft is uit databases geschraapt.
AI haalt informatie uit content die er al is, goed én fout
AI wordt getraind met content die er al is. Daar worden databases mee gebouwd waar AI informatie uit plukt. Op basis daarvan spuugt de tool een suggestie uit.
Dat databases-verhaal kennen we ook van vertaalmachines. Er wordt al jaren geroepen dat menselijke vertalers binnenkort overbodig worden. Het is nog steeds niet ‘binnenkort’. Compleet nieuwe teksten of analyses afleveren is nog een paar stappen complexer dan een vertaalmachine. Vertaalmachines kun je nog steeds alleen als voorwerk inzetten. Wat eruit komt, moet je na (laten) lopen. Hoe zit dat dan met AI-teksten? Precies hetzelfde.
Wat je ook vraagt, de AI tool geeft antwoord. Iets algemeens, iets wat in essentie al bestaat. De informatie is niet eens per se correct. Door bronnen van lage kwaliteit in de database, een specialistisch onderwerp of gehusselde informatie. Dat mag je zelf uitzoeken, en vervolgens bewerken om helemaal toepasselijk en volledig te maken.
Het scheelt tijd en het kost tijd
Toen het stof van de hype een beetje zakte, werd de realiteit een stuk zichtbaarder. AI levert geen kant en klare maatwerkcontent op die ook nog eens goed is. Er werd smakelijk gelachen om vervormde foto’s, onzinteksten en berichten volgeplempt met emoji’s. En er werden tips gedeeld. Voor ‘dom’ werk was het enorm handig, zoals teksten samenvatten. Daarin zat een serieuze tijdwinst.
AI inzetten voor echt creatief werk lag gelijk een stuk moeilijker. De kwaliteit van de prompts, de opdrachten die je zo’n tool geeft, is cruciaal. Daar moet je serieus aandacht aan besteden. De tips, tricks en trainingen komen je inmiddels al tegemoet. Ik zag voorbeelden van superspecifieke prompts waarin duidelijk veel denk- en voorwerk zat. Het stukje tekst dat dit opleverde, was ongeveer even lang en moest dan nog bewerkt worden. In dezelfde tijd kun je ook gewoon zelf dat stukje schrijven, denk ik dan.
Hoeveel heb ik eraan?
Voor de meeste teksten waaraan ik schrijf en mee werk – branded content, achtergrondartikelen voor specifieke niches en vertrouwelijke stukken – heb ik weinig aan AI. Openbare bronnen die de databases kunnen hebben gehaald zijn er nog nauwelijks. Dan kan er alleen maar een heel algemeen stukje tekst uit rollen wat compleet door de gehaktmolen zal moeten. Beetje magertjes om daar met prompts veel tijd in te steken. Die tijd steek ik dan liever in old school voorwerk. Informatie uit de hoofden van experts plukken, interne memo’s vol staccatozinnen en jargon doorploegen, meeliften op het enthousiasme van de ondernemers. Dat werk.
Niet iedereen schrijft voor heel specifieke niches. Of aan vertrouwelijke stukken waarvoor ik never nooit content kan invoeren bij zo’n AI-gigant om me op weg te helpen, omdat je het dan volgens hun voorwaarden vrijgeeft. Er zijn natuurlijk genoeg onderwerpen en soorten teksten te bedenken waarbij je AI beter kunt inzetten.
Ik wacht nog even
Dit is het begin. De ontwikkelingen gaan snel. Iedereen die nu vol op de tools duikt, is ze aan het trainen. Databases groeien en verfijnen. AI gebruiken met tekstschrijven gaat zeker nog interessanter worden. Om nu te experimenteren is het me nog iets te vroeg. Aanhaken kan later ook. Voor de lol kijken of je gekke dingen tevoorschijn kunt toveren voor een meme…? Ik schrok een beetje van de berichten over het energie- en (koel)waterverbruik bij het gebruik van AI. Ik wacht nog even.