Twijfel je of je wel moet investeren in tekst voor je content marketing? Omdat ‘we’ minder lezen? Niet doen! Tekst leeft. Sterker nog: tekst is niet kapot te krijgen. Dat geldt zelfs bij video’s.
Dat ‘we’ minder lezen is flauwekul
Ik hoor het steeds vaker. Tijdens een dipje in mijn werkagenda kwam ook mijn partner er weer mee: we lezen steeds minder, dus….
Dus???
Lezen ‘we’ echt minder? Nee. Dat ‘we’ minder lezen gaat over het lezen van boeken, waarbij vooral met een priemend vingertje naar jongeren wordt gewezen. Die smeuïge koppen in het nieuws zijn een eigen leven gaan leiden. (Neem dat gegeneraliseerde geblèr over ‘de jongeren’ overigens gerust met een korreltje zout – Young Adult literatuur loopt al jaren als een trein en #BookTok was ik-weet-niet-hoe-lang trending.)
Hoe dan ook, het wel of niet lezen van boeken staat compleet los van jouw website of wat jij op social media post. We lezen juist heel veel. De opkomst van video heeft dat ook niet veranderd. We lezen zelfs als het om een video gaat. Van de titel, omschrijving en ondertiteling tot de comments.
We lezen juist veel, als we er wat voor terugkrijgen
We lezen allemaal en stiekem nog veel ook. Ga maar na:
- Reviews vergelijken van een bedrijf
- Specificaties bekijken van een apparaat
- Dat blogartikel lezen met een goede uitleg van een vakterm
- Even het nieuws doornemen op je telefoon
- Lekker gaan zitten voor die smeuïge column
- Branchenieuws en vakkennis bijhouden
- Pro tips opzoeken om je diner voor twee onvergetelijk te maken
- Door een website wandelen om een indruk te krijgen van een bedrijf
- Dat half uurtje voor jezelf op social media
Totaal verschillende vormen van content, maar ze hebben iets met elkaar gemeen. Ze hebben waarde voor de lezer, in de vorm van informatie of entertainment, of allebei. Laat het idee los dat lezen alleen telt als het een grote lap tekst is die we helemaal van boven naar de beneden doornemen. Want dát doen we bijna nooit. Kleine stukjes tekst zijn óók tekst, tot op het niveau van een enkel zinnetje of zelfs maar een woord (microcopy). En scannend lezen is óók een vorm van lezen.
Maar je krijgt weinig views en interactie?
Informeren doe je met content. Converteren doe je met content. SEO stimuleer je met content.
Kortom, content is nog steeds een geweldige manier om je doelgroep te bereiken, informeren en tot klant te maken.
Waarom is het dan zo lastig om je content onder de aandacht te krijgen? Je voelt je online al gauw een roepende in de woestijn. Zie maar eens bezoekers naar je website te trekken en daar vast te houden. Of views te krijgen en toffe interacties op je socials.
Je hebt concurrentie en niet te zuinig ook. Er is online een overdaad aan content, nu nog verder aangewakkerd door de experimenteerdrift met AI. Met alles wat we wegklikken en waar we voorbij scrollen, slaan we veel over. Tel daar de nukken van de diverse algoritmes en SEO bij op die je bereik beïnvloeden. Je moet je best doen om in beeld te komen.
Hoe je je doelgroep verleidt om jouw content te lezen
De basis is sterke content. Die maak je maximaal zichtbaar, leesbaar en scanbaar. Dat doe je met behulp van de volgende drie spelregels:
1. Bied waardevolle informatie of entertainment
Het begint met denken vanuit het perspectief van je ideale klanten. Wat jij als vakidioot leuk vindt, doet er even niet toe. Iemand zoekt het antwoord op een vraag of content om zich mee te vermaken. Of de gouden combinatie van waardevolle informatie en entertainment. Speel in op wat er leeft binnen je doelgroep, bijvoorbeeld aan de hand van vragen die veel worden gesteld. Maak werk van reviews en klantcases.
2. Schrijf voor de scannende lezer
Lezen van voor naar achteren en van boven naar beneden? Dat is iets voor boeken, en fictie in het bijzonder. Jouw lezers shoppen binnen een tekst, naar wat ze aanspreekt of wat ze nodig hebben. Maak flexibel instappen makkelijk door de tekst in te richten op scannend lezen. Met een fijne opmaak vallen woorden en stukjes tekst die je lezer aanspreken op en werken als ankers.
Je maakt je tekst maximaal scanbaar en uitnodigend met:
- Voldoende witruimte
- Tussenkopjes
- Dikgedrukte kernwoorden en -zinnen
- Bullitpoints
- Afbeeldingen
3. Zorg voor consistentie
Content marketing is een langetermijninvestering. De klanten vliegen je helaas niet gelijk om de oren na een paar updates op social media of wat nieuwe content op je website. Herkenning, vertrouwen en bereik hebben tijd nodig om te groeien. Dat doe je door nieuwe content te blijven maken en delen.
Tekst is een blijvertje
Een lans breken voor content marketing in de vorm van tekst draait niet om boomerig verzet tegen beeld en video. Het is en-en, niet of-of. Mensen zijn visueel ingesteld. Dat is gewoon zo. De andere kant van het verhaal is dat je niet alles in beeld kunt vangen. En wie nu denkt, ja maar podcasts: een tekst heeft het grote voordeel dat je die in je eigen tempo en op je eigen manier kunt verwerken, scannend of juist grondig. Daardoor blijft informatie via tekst consumeren aantrekkelijk.
Tekst is een medium en je kiest het juiste medium voor het juiste doel. Van een enkel woord, een zin of een serie hashtags om beeld te ondersteunen tot een diepgaand achtergrondverhaal, en alles wat daar tussenin zit. Een unieke tekst of een transcript of samenvatting van een video of podcast voor maximaal bereik. Een op de doelgroep afgestemd lekker stukje tekst gaat er altijd in.