Een selfie met weggepoetste achtergrond slecht gefotoshopt in een foto van een mooi tropisch strand.

Teksten kopiëren van je concurrent? Het mag niet en je hebt er niks aan.

“We hebben nieuwe teksten nodig. Concurrent X heeft goede teksten. Kun je die een beetje aanpassen voor ons?”

Je concurrent heeft netjes voor die teksten betaald en jij zou er – even kopiëren en plakken – mee gaan lopen? Koekoek. Zonder toestemming teksten kopiëren is plagiaat. Als je gesnapt wordt, kan er een stevige schadevergoeding geëist worden. En terecht.

Daar komt bij: je hébt niks aan gekopieerde teksten. Meer van hetzelfde is een flutstrategie voor je marketing en SEO.

*Adem in, adem uit*

 

Inmiddels reageer ik milder op kopieer-en-bewerk-verzoeken. Dat zit zo:

Het is lang niet altijd kwaaiigheid. Iedereen kan kopiëren en plakken. Voor hardcore plagiaat heb je helemaal geen tekstschrijver nodig. Zo’n kopieer-en-bewerk-verzoek komt ook wel van iemand die worstelt met het formuleren van de hulpvraag en nog niet eerder met een professionele tekstschrijver heeft gewerkt.

Wat zo’n klant nogal eens bedoelt is: het gras is groener bij de buren, doe mij ook zo’n strak gazonnetje. Kijk, dát kunnen we wel regelen.

 

Ook op online teksten zit copyright

Even bij het begin beginnen: ook op online teksten zit meestal copyright. In Nederland krijg je automatisch copyright op je werk, als het voldoende creatief is. Dat gaat op voor alle creatieve werken zoals teksten, foto’s, illustraties en video’s. Een copyrightvermelding is daarom niet nodig. De verantwoordelijkheid voor het checken of copyright van toepassing is en het uitpluizen van voorwaarden voor gebruik ligt bij jou.

Dat je een stukje tekst of foto technisch gezien simpel kunt overnemen na een snelle zoekopdracht in Google betekent dus niet dat het ook mag. Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen op het gebruik van creatieve werken van anderen. Hier kun je meer lezen over de ins en outs van copyright.

 

Niks verkoopt beter dan je eigen verhaal

Wat wel en niet mag op het gebied van copyright is bij het bepalen van je marketingstrategie eigenlijk niet interessant. Een ander kopiëren levert niks op. Hun contentpakket? Dat ben jij niet. Geen enkel verhaal helpt je zo goed verkopen als je eigen verhaal waarmee je je onderscheidt.

Eigenlijk weet je dat al: als je website niet op orde is, komen je leads hoofdzakelijk binnen via je eigen mensen die zich de blaren op hun tong praten. Nu is het tijd voor de vertaalslag naar online, met als basis je eigen verhaal.

Geef je bedrijf online smoel. Zorg dat bekend wordt wat jullie te bieden hebben en bepaal waar en hoe je dat slim doet. Dáár heb je wat aan.

 

Er is een reden waarom de website van die concurrent je aanspreekt – vertel!

Het stichtelijke gesprekje over plagiaat en het nut van geoptimaliseerde content hebben we gehad. We zijn nog in gesprek. Nu gaan we serieus kijken of we matchen en er samen wat moois van kunnen maken.

Je verwijzing naar die ene concurrent of een specifiek setje concurrenten neem ik mee als een moodboard. Wat spreekt je aan in die websites? Dat is een mooi inkijkje in de klantvraag voor mij en levert in de regel een doodnormaal wensenlijstje op dat helemaal niks met plagiaat plegen te maken heeft. Een moderne uitstraling met frisse kleuren, mooie foto’s, veel witgebruik, vlot taalgebruik, lekker leesbare tekstblokken met tussenkopjes, een blog dat uitnodigt om te lezen, toffe reviews, online gevonden worden. Dat werk.

De visuele wensen kunnen door naar de webbouwer of designer. Wat in het bakje ‘tekst’ past, neem ik mee. En die enkeling die toch nog steeds dubt over een verkapte copy-paste-oplossing? Daar neem ik afscheid van, natuurlijk.

 

De kwaliteit van de input bepaalt de output

Het verwijzen naar andermans teksten en de toevoeging ‘en dan een beetje aanpassen’ kan ook nog op iets anders duiden. Namelijk het idee (de hoop?) dat daarmee het leveren van input voor de nieuwe teksten gelijk is afgetikt. Helaas pindakaas. Met die aanpak krijg je nietszeggende teksten die je onder elke concurrent zou kunnen plakken. Weggegooid geld.

Hoe beter de briefing, hoe beter de tekst. Het schrijven van teksten is een proces:

  1. Het bespreken van je marketingstrategie en -doelen.
  2. Bepalen welke teksten daarvoor nodig zijn.
  3. Input per tekst die geschreven of herschreven moet worden.
  4. Het eigenlijke schrijven van de content.

Bij stap 1-3 is jouw inbreng hard nodig. Maar dan krijg je ook wat. Je nieuwe content leest straks als een maatpak in tekstvorm.

 

Nou, lekker dan, kan dat echt niet makkelijker?

Je slaat groen uit van de hallelujaverhalen van je concurrent op LinkedIn, staart verlekkerd naar hun website en je eigen online stek staat je ineens gruwelijk tegen. Dan is het tijd voor grote-mensen-teksten. Met allemaal verstandige keuzes en een planning en zo. Ik weet het, ik weet het, dat klinkt niet erg flitsend en sexy. Het is wel de route naar conversies en daar gaat het om, toch?

Als de samenwerking eenmaal loopt en de grote knopen zijn doorgehakt, verloopt het werkproces steeds soepeler en sneller. Dan voelt het écht als uitbesteden. Dus ja, het wordt absoluut makkelijker en leuker als de paaltjes eenmaal netjes zijn uitgezet. Beloofd.

 

PS1 De afbeelding bovenaan is het eerlijk verkregen en tenenkrommende copy-paste resultaat van twee eigen foto’s en ‘een beetje bewerking’. Dus dat.

PS2 De tekstschrijver die bereid is om met het werk van een concullega aan de haal te gaan, geeft in een moeite door toe dat die onethisch is en belabberd schrijft.


Scroll to top