Word count is geen SEO-factor

Waarom word count geen SEO-factor is en toch invloed heeft

De ideale lengte van webteksten en blogartikelen blijft voer voor discussie onder content marketeers. Het juiste (minimum)aantal woorden zou content helpen hoger te ranken in Google. Toch is de word count, het aantal woorden van een tekst, volgens Google geen SEO-factor.

Het aantal woorden van een online tekst speelt geen directe rol bij je SEO. Wat je moet weten over de lengte van webcontent:

 

Het Google-algoritme draait om relevantie en kwaliteit

John Mueller, Senior Webmaster Trends Analyst bij Google, heeft het in 2018 op Twitter en nog eens in augustus 2019 bevestigd op Reddit: word count is geen SEO-factor.

Zoekresultaten draaien om relevantie en kwaliteit. Het hele Google-algoritme is erop gericht om te achterhalen wat de intentie achter een zoekopdracht is en vervolgens de meest relevante en kwalitatief sterke zoekresultaten bij die zoekopdracht te tonen.

Het aantal woorden dat je nodig hebt om informatie over te brengen, maakt een blogartikel of webtekst niet relevant of goed.

 

Hoe het idee ontstond van word count als SEO-factor

Google is niet scheutig in het delen van informatie over SEO-factoren. De meeste kennis van SEO-factoren wordt opgebouwd door te testen en zoekresultaten te analyseren. Dat levert interessante informatie op, maar niet altijd de juiste conclusies.

John Mueller: “Having the same word-count as a top-ranking article isn’t going to make your pages rank first…” Bron: Twitter

Bij diverse onderzoeken werd onder meer naar het aantal woorden van topcontent gekeken:

Backlinko heeft in 2016 1 miljoen zoekresultaten in Google geanalyseerd. Ze vonden dat zoekresultaten op de eerste pagina in Google gemiddeld 1890 woorden bevatten.

In 2018 vond Ashref een correlatie tussen de lengte van teksten en positie in de zoekresultaten in Google. Pagina’s op de nummer 1-posities op de zoekresultatenpagina telden gemiddeld net onder de 800 woorden. Dat niet alleen: hoe lager de positie binnen de top 10 van zoekresultaten, hoe lager het gemiddelde aantal woorden op de pagina:

Verband tekstlengte en ranken in Google

Deze onderzoeken vonden een correlatie tussen tekstlengte en ranken in Google, geen causaal verband. De longreads ranken niet goed omdat ze lang zijn. Indirect is er wel een verband tussen tekstlengte en ranken.

 

Een uitgediept verhaal, kwaliteit & backlinks

Er zijn twee duidelijk aanwijsbare redenen waarom de topcontent uit de bovenste zoekresultaten gemiddeld aan de lange kant is.

Langere webteksten krijgen meer backlinks en backlinks zijn een van de belangrijkste SEO-factoren. Hubspot vond dat artikelen met meer dan 2.500 woorden de meeste backlinks kregen:

Verband tekstlengte en aantal backlinks

Goed rankende teksten zijn ook niet zomaar langer; ze geven een uitgebreid en kwalitatief sterk antwoord op een zoekvraag. Dat het bij topcontent om teksten met grondig uitgediepte onderwerpen gaat, is gelijk een verklaring waarom lange teksten meer backlinks weten te krijgen.

 

Word count is geen SEO-factor, maar kort heeft nadelen

De populariteit van longreads onder contentmakers heeft ook te maken met de nadelen van korte teksten. Het is lastiger om met een korte tekst goed te ranken.

In een korte tekst kun je minder informatie behandelen en verwerken. Dat maakt SEO-optimalisatie lastig. Goed rankende korte teksten hebben volgens Hubspot een belangrijke troef: een hoge domeinautoriteit. Dit is natuurlijk niet zwartwit. Met longtail-zoekwoorden kun je je met minder concurrentie richten op je eigen niche.

Stel, het lukt je hoog te ranken met een korte tekst. Dan is het nog maar de vraag of het je veel traffic op gaat leveren. Google kan een snel antwoord op een korte vraag al prijsgeven op de zoekresultatenpagina, door je eigen metatekst te vervangen door een tekstfragment met vette spoiler of de informatie uitgelicht in een Google-samenvatting boven de lijst met zoekresultaten te plaatsen. Als het antwoord gelijk zichtbaar is, is de prikkel om door te klikken naar de pagina natuurlijk een stuk minder.

 

Voordat je alsnog die longread eruit gaat knallen

Content met goede organische zoekresultaten heeft een aantal herkenbare ingrediënten. Het zijn teksten die een onderwerp goed uitdiepen, meerwaarde bieden en ze zijn (redelijk) tijdloos, zodat ze een tijd relevant blijven. Voor zo’n tekst moet je dus wel even gaan zitten. Vergeet daarna niet de promotie, zodat je pareltje wel bij je doelgroep onder de aandacht komt. Anders komen die backlinks er niet snel. Dat betekent je content herhaaldelijk via meerdere kanalen onder de aandacht brengen.

 

Geen 2000+ woorden als richtpunt, wel een ondergrens

Word count is zoals gezegd op zichzelf geen SEO-factor. Met hangen en wurgen een tekst oprekken heeft geen zin: daar wordt die tekst echt niet beter van. Als het gaat om de lengte van een tekst geldt er maar één regel: je maakt je punt en dan zet je een punt. Voor SEO-optimalisatie is het wel handig als je content een beetje vet op de botten heeft. Minimaal 300 woorden voor een webtekst is een goed uitgangspunt.


Scroll to top