Laatst geüpdatet op 27 juni 2023
De ideale lengte van webteksten en blogartikelen blijft voer voor discussie onder content marketeers. Het juiste (minimum)aantal woorden zou content helpen hoger te ranken in Google. Toch is de word count, het aantal woorden van een tekst, volgens Google geen SEO-factor.
Het aantal woorden van een online tekst speelt geen directe rol bij je SEO. Wat je moet weten over de lengte van webcontent:
Het Google-algoritme draait om relevantie en kwaliteit
John Mueller, Senior Webmaster Trends Analyst bij Google, deelde het in 2018 op Twitter en nog eens in augustus 2019 op Reddit: de word count is geen SEO-factor.
Danny Sullivan, search liaison van Google, heeft het op 22 juni 2023 op Twitter weer bevestigd:
Zoekresultaten draaien om relevantie en kwaliteit. Het hele Google-algoritme is erop gericht om te achterhalen wat de intentie achter een zoekopdracht is en vervolgens de meest relevante en kwalitatief sterke zoekresultaten bij die zoekopdracht te tonen.
Het aantal woorden dat je nodig hebt om informatie over te brengen, maakt een tekst niet relevant of goed.
Hoe het misverstand van word count als SEO-factor ontstond
Google is niet scheutig in het delen van informatie over SEO-factoren. De meeste kennis van SEO-factoren wordt opgebouwd door te testen en zoekresultaten te analyseren. Dat levert interessante informatie op, maar niet altijd de juiste conclusies.
John Mueller: “Having the same word-count as a top-ranking article isn’t going to make your pages rank first…” Bron: Twitter
Bij diverse onderzoeken is onder meer naar het aantal woorden van topcontent gekeken:
Backlinko heeft in 2016 1 miljoen zoekresultaten in Google geanalyseerd. Ze vonden dat zoekresultaten op de eerste pagina in Google gemiddeld 1890 woorden bevatten.
In 2018 vond Ahrefs een correlatie tussen de lengte van teksten en positie in de zoekresultaten in Google. Pagina’s op de nummer 1-posities op de zoekresultatenpagina telden gemiddeld net onder de 800 woorden. Dat niet alleen: hoe lager de positie binnen de top 10 van zoekresultaten, hoe lager het gemiddelde aantal woorden op de pagina:
Deze onderzoeken vonden een correlatie tussen tekstlengte en ranken in Google, geen causaal verband. De longreads ranken niet goed omdat ze lang zijn. Indirect is er wel een verband tussen tekstlengte en ranken.
Een uitgediept verhaal, kwaliteit & backlinks
Er zijn twee duidelijk aanwijsbare redenen waarom de topcontent uit de bovenste zoekresultaten gemiddeld aan de lange kant is.
1. Langere webteksten krijgen meer backlinks en backlinks zijn een van de belangrijkste SEO-factoren. Hubspot vond dat artikelen met meer dan 2.500 woorden de meeste backlinks kregen:
2. Goed rankende teksten zijn ook niet zomaar langer; ze geven een uitgebreid en kwalitatief sterk antwoord op een zoekvraag. Dat het bij topcontent om teksten met grondig uitgediepte onderwerpen gaat, is gelijk een verklaring waarom lange teksten meer backlinks weten te krijgen.
Word count is geen SEO-factor, maar kort heeft nadelen
De populariteit van longreads onder contentmakers heeft ook te maken met de nadelen van korte teksten. Het is lastiger om met een korte tekst goed te ranken.
In een korte tekst kun je minder informatie behandelen en verwerken. Dat maakt SEO-optimalisatie lastig. Goed rankende korte teksten hebben volgens Hubspot een belangrijke troef: een hoge domeinautoriteit. Dit is natuurlijk niet zwart-wit. Met longtail-zoekwoorden (combinatie van woorden) kun je je met minder concurrentie richten op je eigen niche.
Voordat je alsnog die longread eruit gaat knallen
Lange teksten met goede organische zoekresultaten hebben 3 ingrediënten:
- De teksten diepen een onderwerp goed uit
- De content biedt meerwaarde
- De teksten zijn (redelijk) tijdloos, zodat ze lang relevant blijven
Voor zo’n tekst moet je dus wel even gaan zitten. Vergeet daarna niet de promotie, zodat je pareltje goed bij je doelgroep onder de aandacht komt. Anders komen die backlinks er niet snel. Dat betekent je content herhaaldelijk via meerdere kanalen onder de aandacht brengen. En natuurlijk via andere pagina’s op je website waar relevant naar je topstuk linken (intern linken). Via interne linkjes maak je ook voor Google duidelijk dat die pagina belangrijk is.
De hele crux van SEO: zet je lezer centraal
Google zet waardevolle content bovenaan omdat dat is wat lezers zoeken. Met hangen en wurgen een tekst oprekken heeft geen zin: daar wordt die tekst echt niet beter of aantrekkelijker van. Als het gaat om de lengte van een tekst geldt er maar één basisregel: je maakt je punt en dan zet je een punt.