Online mis je persoonlijk contact. Dat maakt het overtuigen en winnen van vertrouwen van klanten lastiger. Show, don’t tell helpt je aansprekende, klantgerichte content te maken die de afstand naar jouw bedrijf en een conversie verkleint.
Show don’t tell in content marketing
Show, don’t tell is oorspronkelijk een schrijftip voor creatief schrijven en staat voor beeldend schrijven: je ziet voor je wat er gebeurt. De lezer wordt aan de hand van details, emoties, geuren en kleuren meegenomen in het verhaal.
In content marketing pak je de essentie van show, don’t tell: laat zien wat je bedoelt – en wat je klant aan jouw product of dienst heeft. Geen gortdroge beschrijvingen of rijtjes specificaties maar aantrekkelijke content die duidelijk maakt wat je klant krijgt als die voor jouw product of dienst kiest.
‘Totaaloplossingen’ ontstoppen geen afvoeren, een loodgieter of rioleringsbedrijf wel.
Show, don’t tell in je teksten
Met show, don’t tell maak je je verhaal tastbaar en concreet. Daarvoor gebruik je duidelijke taal, argumenten en details.
‘Totaalconcept’, ‘ontzorgende oplossing’ en ‘innovatieve partner’ zijn typische voorbeelden van vage paraplu-termen. Het klinkt heel klantvriendelijk, maar klanten worden er niet veel wijzer van. Je drukt er in de eerste plaats mee uit hoe je jezelf wilt presenteren en dat interesseert klanten niet. ‘Totaaloplossingen’ ontstoppen geen afvoeren, een loodgieter of rioleringsbedrijf wel. Blijf dicht bij de klantvraag en wat de klant aan jouw product of de dienst heeft. Zo kies je automatisch inhoudelijke woorden.
Je verhaal maak je vervolgens nog aansprekender en levendiger met argumenten en detailinformatie. Vertel niet dat je bedrijf innovatief, klantvriendelijk of servicegericht is. Geef de informatie waar dat uit blijkt.
Details en argumenten kun je behalve in de tekst zelf ook in aanvullende informatie verwerken, bijvoorbeeld in een pagina met veelgestelde vragen (FAQ). Verwijs door met een linkje of zorg dat aanvullende informatie eenvoudig terug te vinden is op je website.
Laat het zien met visuals
Show don’t tell kun je heel letterlijk nemen, met foto’s, afbeeldingen, infographics en/of video’s.
Klanten willen weten wat ze kopen en online ten minste een goede eerste indruk krijgen. Zien is geloven. Visuals maken je verhaal duidelijker, overtuigender en aantrekkelijker.
Laat zien wat je product of dienst inhoudt, wie er achter de bedrijfsnaam zit, hoe je werkt. Afbeeldingen van een product, een kijkje achter de schermen, een overzicht van de accessoires, beeld van een geïnstalleerd product bij een klant: het geeft een goed idee van wat je klant bij jou kan kopen en wekt vertrouwen.
Het ene beeld is het andere niet. Een jurk gedragen door een model werkt beter dan een gedrapeerd kledingstuk waarbij je moet gissen hoe het valt. Een video die een echt inkijkje geeft of een instructievideo hebben meer impact dan een ‘pratend hoofd’.
Onderbouw je expertise en ervaring
Expertise, ervaring, meerwaarde: zonder onderbouwing zijn het loze kreten. Als je het noemt vertel je het, als je het kunt staven laat je het zien.
Je expertise en de meerwaarde van je product of dienst kun je bijvoorbeeld onderbouwen met:
- Data
- Infographics
- Referenties
- Reviews/testimonials
- Case studies/praktijkvoorbeelden
- Demo’s
Met data, warme aanbevelingen en de mogelijkheid het zelf te ervaren sla je een brug tussen jouw verhaal en de praktijk waar je klanten mee te maken hebben.
Hoe concreter, hoe beter
Alle relevante informatie op een presenteerblaadje. Zo moet een klantgerichte webtekst aanvoelen. Hoe concreter hoe beter. Show, don’t tell is daarbij een handig hulpmiddel. Het helpt je scherper schrijven en beter motiveren. Hoe duidelijker iemand voor zich ziet hoe jouw product of dienst dé oplossing is, hoe eerder die klant wordt.
Gerelateerde artikelen
Overtuigingskracht in je tekst brengen – De basis