Positiviteit overtuigt. Een positieve tone of voice is aantrekkelijk en breekt weerstand af. Het is daarmee één van de belangrijkste ingrediënten in content marketing.
Positieve content is aantrekkelijk
We hebben van nature een voorkeur voor positief of goed nieuws: de Positivity Bias. Onderzoeken naar content op social media laten dit mooi zien. Virale content heeft meestal een positieve boodschap. Negatieve berichten mogen dan in eerste instantie sneller verspreiden, positieve berichten hebben een groter bereik. Positieve content valt beter in de smaak, is langer deelbaar en bereikt uiteindelijk een groter publiek.
De aantrekkingskracht zit in die positiviteit. Emoties zijn aanstekelijk. Wat je zegt en vooral hoe je het zegt, breng je over. Een positief verhaal geeft een positief gevoel. Een verhaal dat negatieve gevoelens oproept, spreekt minder aan. Een negatieve boodschap zakt dan ook sneller weg op social media.
De overtuigingskracht van positiviteit
Daar sta je dan als een virtuele standwerker met je verkoopverhaal. Het is aan jou om online klanten voor je te winnen. Alles begint met de manier waarop je klanten aanspreekt. Met een positieve tone of voice wek je sympathie en vergroot je je gunfactor. Sympathie is dan ook één van Cialdini’s 7 overtuigingsprincipes die mensen verleiden sneller ‘ja’ te zeggen.
De inhoud van een positief verhaal betrek je sneller op jezelf. Het roept positieve associaties op met een merk. Je voelt de gunfactor groeien. Een positief verhaal zet bovendien aan tot actie. Op social media zie dat in de vorm van likes en deelacties, op je website in conversies.
Stop een dosis positiviteit in je content
Negatieve verhalen uit naam van je bedrijf…? Met die insteek schrijf je natuurlijk geen teksten. Meestal zijn het kleine dingen die je content onbedoeld een negatieve bijsmaak geven en zo de positieve boodschap ondermijnen. De zinsconstructie of zelfs maar een woord.
5 vuistregels voor positieve content:
1. Focus op wat je wél biedt
Bij het beschrijven van opties en de service sluipt er om volledig of 100% duidelijk te zijn nog wel eens in wat er niet kan. Die NIET blijft vervolgens in knipperend neon hangen.
Vergelijk:
‘Helaas accepteren wij geen creditcards.’
of:
‘Je kunt contant of met pin afrekenen.’
2. Vermijd woorden met een negatieve lading
Woorden zoals ‘niet’, ‘geen’, ‘helaas’, ‘nooit’, ‘maar’ en ‘proberen’ hebben een negatieve lading.
Vergelijk:
‘We proberen in al onze activiteiten het goede voorbeeld te geven.’
of:
‘In al onze activiteiten willen we het goede voorbeeld te geven.’
Het woordje ‘proberen’ in de eerste zin klinkt vrijblijvend en wijst je erop dat het ook niet kan lukken. De tweede zin neemt stelling en straalt meer daadkracht uit. Om het af te maken is de ‘we’, waar je lezers toch al beperkt boodschap aan hebben omdat het niet over hen gaat, opgeschoven. Als je ‘we’(of ‘ik’) in dit soort zinnen vooraan zet, klinkt het gelijk prekerig.
3. Buig negatieve punten om
Zijn er potentiële negatieve punten waar je klanten tegenaan hikken? Buig ze om en verleg het accent naar de voordelen voor de klant. Bijvoorbeeld ‘duur’ wordt duurzaam, exclusief, zuinig in het gebruik of een geweldige investering waarmee je juist geld bespaart.
4. Blijf in je eigen kracht
Meevallers schrijven we graag op eigen conto. Bij tegenvallers hebben we de neiging te zoeken naar externe factoren. Jij noemt een reden, een ander hoort klagen. Al kun je er niks aan doen, je maakt jezelf klein en het riekt voor een buitenstaander al snel naar slachtoffergedrag.
Zijn er externe factoren die je lelijk in de wielen rijden en is het relevant om erover te communiceren? Houd de boodschap dan neutraal of focus op je eigen acties. Met een proactieve houding blijf je in je eigen kracht.
Vergelijk:
‘Door het personeelstekort hebben wij ons bedrijf tijdelijk moeten sluiten.’
of:
‘In verband met een personeelstekort zijn wij tijdelijk gesloten.’
5. Kritiek is gratis advies
Krijg je kritiek of een negatieve review? Behandel kritiek als een advies voor verbetering. We zijn allemaal dol op oplossingen. Een positieve, klantvriendelijke reactie heeft uiteindelijk meer impact dan de inhoud van een klacht.
Kunnen anderen meelezen of -luisteren en kun je het niet in een simpele reactie oplossen? Stuur dan aan op een privégesprek/-mailwisseling. Al heb je 100x gelijk, als in de verdediging schiet, leg je de negatieve focus op jezelf.
‘Je hoeft niet zo in de verdediging te schieten.’ Dit is een heel typisch stukje gespreksdynamiek. Je kunt jezelf niet verdedigen zonder defensief te worden. En toch wordt daar wat van gevonden. Los een lastig vraagstuk daarom als dat kan liever zonder ‘publiek’ op.
Kopen op gevoel
We kopen pas als we er een goed gevoel bij hebben. Goede webteksten spelen daarop in met een positieve tone of voice. Positiviteit is de aangename verpakking van koopargumenten. Net zoals een mooi ingepakt cadeautje aantrekkelijker en uitnodigender is dan hetzelfde product in een kale bezorgdoos.
Gerelateerde artikelen
Overtuigingskracht in je tekst brengen – De basis