Positieve tone of voice voor teksten met impact

De kracht van positiviteit in content marketing

Positiviteit overtuigt. Een positieve tone of voice is aantrekkelijk en breekt weerstand af. Het is daarmee één van de belangrijkste ingrediënten in content marketing.

 

Positieve content is aantrekkelijk

We hebben van nature een voorkeur voor positief of goed nieuws: de Positivity Bias. Onderzoeken naar content op social media laten dit mooi zien. Virale content heeft meestal een positieve boodschap. Negatieve berichten verspreiden weliswaar sneller dan positieve, maar positieve berichten hebben een groter bereik. Positieve content valt beter in de smaak, is langer deelbaar en bereikt uiteindelijk een groter publiek.

De aantrekkingskracht zit in die positiviteit. Emoties zijn aanstekelijk. Wat je zegt en vooral hoe je het zegt, breng je over. Een positief verhaal geeft een positief gevoel. Een verhaal dat negatieve gevoelens oproept, spreekt minder aan. Een negatieve boodschap zakt dan ook sneller weg op social media.

 

De overtuigingskracht van positiviteit

Daar sta je dan als een virtuele standwerker met je verkoopverhaal. Het is aan jou om online klanten voor je te winnen. Alles begint met de manier waarop je klanten aanspreekt. Met een positieve tone of voice wek je sympathie en vergroot je je gunfactor. Sympathie is dan ook één van Cialdini’s 7 overtuigingsprincipes die mensen verleiden sneller ‘ja’ te zeggen.

De inhoud van een positief verhaal betrek je sneller op jezelf. Het roept positieve associaties op met een merk. Je voelt de gunfactor groeien. Een positief verhaal zet bovendien aan tot actie. Op social media zie dat in de vorm van likes en deelacties, op je website in conversies.

 

Stop een dosis positiviteit in je content

Negatieve verhalen uit naam van je bedrijf…? Met die intentie schrijf je natuurlijk geen content. Meestal zijn het kleine dingen die je content onbedoeld een negatieve bijsmaak geven en zo de positieve boodschap ondermijnen.

5 vuistregels voor positieve content:

1. Focus op wat je wel biedt

Bij het beschrijven van opties en de service sluipt er om volledig of 100% duidelijk te zijn nog wel eens in wat er niet kan. Die NIET blijft vervolgens in knipperend neon hangen.

Vergelijk:

‘Helaas accepteren wij geen creditcards.’

of:

‘U kunt contant of met pin afrekenen.’

2. Vermijd woorden met een negatieve lading

Woorden zoals ‘niet’, ‘geen’, ‘helaas’, ‘nooit’, ‘maar’ en ‘proberen’ hebben een negatieve lading.

Vergelijk:

‘Heeft u onvoldoende zicht op uw processen?’

of:

‘Wilt u meer inzicht in uw processen?’

De eerste zin vestigt door het woordje ‘onvoldoende’ direct de aandacht op wat er niet goed gaat, de tweede zin geeft een voorzet naar de oplossing voor een probleem.

3. Buig negatieve punten om

Zijn er potentiële negatieve punten waar je klanten tegenaan hikken? Buig ze om en verleg het accent naar de voordelen voor de klant.
Bijvoorbeeld ‘duur’ wordt ‘duurzaam’, ‘exclusief’ of een geweldige manier om geld te besparen.

4. Blijf in je eigen kracht

Meevallers schrijven we graag op eigen conto. Bij tegenvallers hebben we de neiging te zoeken naar externe factoren. Jij noemt een reden, een ander hoort klagen. Zijn er externe factoren die je lelijk in de wielen rijden, zoals bijvoorbeeld de huidige coronacrisis, en is het relevant om erover te communiceren? Houd de boodschap dan neutraal of focus op je eigen acties. Met een proactieve houding blijf je in je eigen kracht.

Vergelijk:

‘Door corona hebben wij ons bedrijf tijdelijk moeten sluiten.’

of:

‘In verband met corona is ons bedrijf tijdelijk gesloten.’

5. Kritiek is gratis advies

Krijg je kritiek of een negatieve review? Behandel het als een advies voor verbetering. We zijn allemaal dol op oplossingen. Een positieve, klantvriendelijke reactie heeft uiteindelijk meer impact dan de inhoud van een klacht.

 

Kopen op gevoel

We kopen pas als we er een goed gevoel bij hebben. Goede webteksten spelen daarop in met een positieve tone of voice. Positiviteit is de aangename verpakking van koopargumenten. Net zoals een mooi ingepakt cadeautje aantrekkelijker en uitnodigender is dan hetzelfde product in een kale bezorgdoos.

 

Gerelateerde artikelen

Overtuigingskracht in je tekst brengen – De basis

Show, don’t tell: maak concreet wat je klant koopt


Scroll to top