Balans tussen webdesign en webteksten

Wat is belangrijker bij een website: het webdesign of de teksten?

Is het webdesign belangrijker voor een website of zijn dat juist de teksten? Eens in de zoveel tijd kom je deze voorzet tegen. Al dan niet gevolgd door het enthousiast naar voren schuiven van de eigen winkel.

Spoiler: het webdesign en de teksten zijn even belangrijk.

Waarom dan aandacht voor deze nutteloze vraag? Het gevaar schuilt erin dat dit überhaupt een discussiepunt is. Met als dreigende uitkomst dat je nieuwe website (wéér) niet helemaal aan je verwachtingen voldoet.

 

Het spanningsveld tussen webdesign en teksten

Moet jouw nieuwe website lekker visueel worden met weinig tekst en ben je vooral bezig met de vraag wie de website gaat bouwen? Of sta je pal voor inhoud en denk je dat die stencil-look en zelfgemaakte foto’s nog wel kunnen of dat je neefje ook wel een nieuwe website kan bouwen? In beide gevallen sorteer je voor voor verliespunten.

Tekst en webdesign zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. In het ideale geval versterken ze elkaar.

 

De ideale webpagina

Je wordt gevonden. Eerst trekt design de kar. Na een geweldige eerste indruk neemt tekst, geholpen door een fijne opmaak, het stokje over. Tekst informeert, overtuigt en verleidt. Stapsgewijs wordt toegewerkt naar een conversie. Design zet nog even een mooie spotlight op de gewenste actie en tekst wijst de weg.

Samenspel tekst en webdesign

Eigenlijk wordt het nu pas interessant. Uiteindelijk draait het erom dat je website converteert in plaats van brood eet.

Toch worden tekst en design gek genoeg als 2 bijna losse elementen behandeld die elk tegen een andere lat worden gehouden. Bewust of onbewust krijgt het een veel meer aandacht dan het ander. Meestal trekt tekst het kortste strootje. Resultaat: gebrek aan balans tussen vorm en inhoud en ergens worden flinke concessies aan de kwaliteit gedaan. En dat kost onderaan de streep omzet.

 

Een website draait om balans tussen vorm en inhoud

Waarom tekst te vaak ergens tussen ‘rijkelijk laat’ en ‘op de valreep’ aandacht krijgt? Daar is een simpele, logische verklaring voor. Kleuren, afbeeldingen, vlakverdeling, witruimte en lettertypes: we worden als een magneet door de visuele kant aangetrokken. Dat komt omdat het visuele plaatje het eerste is dat ons brein verwerkt én beoordeelt. Dat geldt natuurlijk ook voor websitebezoekers.

50 milliseconden. Dan heeft een bezoeker al een eerste indruk van je website opgedaan. Lees: dan heeft je bezoeker al een oordeel gevormd. Google vond dat sommige indrukken van het design zelfs al na 17 milliseconden zijn gevormd.

Zonder goed design inclusief snelle laadtijd ben je de gemiddelde bezoeker in no time weer kwijt. Omgekeerd, als er verder geen relevante informatie is, een fantasieloos ik/wij-verhaal of je moet op scrol- en klikjacht om het te vinden, ben je een bezoeker heel makkelijk alsnog kwijt. Een website draait om balans tussen vorm en inhoud.

 

Zonder balans is SEO het kind van de rekening

De meerderheid duikt gretig op de eye candy in het design. De minderheid duikt eerst vol in het verhaal. Er wordt vooraf nog iets geroepen over ‘SEO’, maar zowel bij Team Visueel als bij Team Inhoud verschuift dat makkelijk naar de achtergrond. Daar blijft het tot net vóór de oplevering liggen of de optimalisatie van de website wordt doorgeschoven tot na de oplevering. Hyperfocus. Je mist het overzicht.

Een website is een totaalplaatje. Achteraf alle losse onderdelen bij elkaar proberen te brengen en passend te maken is niet praktisch. Hoe flexibel het bouwen van een website in principe is, aanpassen valt tegen. Repareren is op zijn minst extra werk met bijkomende kosten. In het slechtste geval moet de boel helemaal omgegooid worden tot een vrijwel nieuwe website. En je hád net een nieuwe website! En waarom zou je in hemelsnaam vindbaarheid voor je uit willen schuiven?

 

Hoe je design en tekst in balans brengt zonder gedoe

Bij het (laten) maken van een website komt behoorlijk wat kijken. Hoe meer je van je website verwacht, hoe meer disciplines en vaardigheden nodig zijn om dat moois te bouwen. Wie gaat hem bouwen is de verkeerde vraag. Wie gaat de teksten doen ook.

Begin met uitzoomen: wat zijn mijn doelen en wat heb ik nodig om dat te bereiken. Daar zoek je vervolgens de juiste expertise bij. Intern en/of extern. Het best werkbaar in alle opzichten is een modulair design zonder (te) strak afgebakende tekstblokken. Dat maakt tekst en beeld invoegen en in een later stadium aan de website schaven makkelijker en weinig ingrijpend.

Steeds met alle betrokkenen (virtueel) om de tafel zitten is echt niet nodig. Als je ieder vanuit de eigen specialisatie input voor of feedback over de eerste versie van het design vraagt, kom je al heel ver. Niemand zit op last minute wijzigingen te wachten. Meestal blijft een deel van de punten dan ook liggen.

 

Want dit wil je niet!

Een greep uit de last minute stress en misverstanden die ik bij (potentiële) klanten in de loop van de jaren tegen kwam:

  • Over 2 weken willen we live. Lukt dat? Het zijn maar korte teksten, hoor. Echt niet?
  • Lekker vlotte teksten. Niet te lang. SEO, natuurlijk. Nogal last minute? Wel erg weinig ruimte voor tekst om te optimaliseren? Oh. Nou, SEO is op dit moment niet zo belangrijk.
  • Bijna vergeten: het moet ook nog vertaald worden! Dat moet dan maar na de oplevering. Doe jij zo snel mogelijk het Engels? Weet je nog iemand voor het Duits?
  • Hoe bedoel je, de foto’s zijn niet geoptimaliseerd? Wie moet dat doen dan?
  • We hebben wel een zoekwoordenonderzoek laten doen, maar ik geloof niet dat het erg bruikbaar is.
  • Dit is het zoekwoordenonderzoek. Hierop worden we gevonden. Waar we op gevonden willen worden? Nee, daar is niet naar gekeken.

De enige oplossing is vanaf het begin aan het totaalplaatje werken. Stel gerust je vragen om dat totaalplaatje te krijgen en neem de tijd om het juiste team samen te stellen. Dat scheelt veel hoofdpijn en (duur) repareren achteraf.

 

PS Korte teksten zijn niet extra snel af. Een tekst wordt niet vanzelf kort: schaven en aanscherpen kost tijd. Maar dat is een misverstand voor een andere keer.


Scroll to top