De 3 meest gemaakte stijlfouten in een tekst

De 3 meest gemaakte stijlfouten in teksten en hoe je ze vermijdt

Als je teksten uit naam van een bedrijf schrijft, wil je het Heel Graag Goed Doen. Prompt wijk je af van je natuurlijke manier van communiceren. En dat is precies hoe deze 3 stijlfouten in je tekst sluipen:

  • Plechtig taalgebruik
  • Vanuit jezelf praten
  • Informatie proppen

Maak één van deze stijlfouten en je gooit taaie stroop in je tekst. Maak ze alle drie en je eindigt met onleesbare kost die klanten afstoot.

Waarom deze stijlfouten zich zo gemakkelijk in je tekst nestelen en hoe je dit oplost:

 

Het verschil tussen spreken en schrijven

Hoe dan?!

Ik kan de teleurstelling proeven als ik bij het redigeren veel meer aanpas dan verwacht. Ze hebben een vlotte babbel en kunnen prima verkopen. Hoe bestaat het dat ik zo losga op hun tekst?

Spreken en schrijven zijn 2 verschillende takken van sport.
Een gesprek is puur en live maatwerk. Je hebt 1 gesprekspartner of spreekt met een select gezelschap met een concreet achtergrondverhaal waar je in kunt duiken. Waar nodig kun je in het gesprek direct bijsturen.
Bij het schrijven van een commerciële tekst werk je een flinke optelsom van ingrediënten uit, zoals de doelgroep, strategie, doel van de tekst, het format, de boodschap en de tone of voice. Je denkt alles van tevoren uit met je denkbeeldige lezer in gedachten. En juist omdat je het zo graag goed wilt doen en alle informatie in je uppie een tijdje herkauwt, loert het gevaar van een blinde vlek voor 3 typische stijlfouten.

Leer deze 3 typische stijlfouten herkennen en sloop ze uit je tekst.

 

1. Plechtig taalgebruik

Wie teksten schrijft uit naam van een bedrijf, heeft de neiging extra goed op het taalgebruik te letten. De tekst moet verzorgd en beleefd zijn. Door dat extra schepje er bovenop schiet je makkelijk door naar plechtig en statig taalgebruik. Met woorden zoals ‘tevens’ en het verwijswoord ‘welke’. De jaren 1950 komen je tegemoet. Dat staat ver van normale spreektaal en je doelgroep. Gevolg: de tekst spreekt niet aan en leest niet lekker.

Zo los je het op:

Relax
De juiste tone of voice heb je als het goed is al in je vingers: met spreken. Probeer meer te schrijven zoals je praat met klanten.

Schrap oubollige woorden uit je tekst
Sommige woorden hebben niks in je teksten te zoeken, ongeacht de tone of voice van een bedrijf.

Voor bijvoorbeeld de volgende woorden is een prima modern alternatief:

dienen moeten, verplicht zijn
doch maar
echter maar, toch
enkel alleen
indien, ingeval als
pogen, trachten proberen
reeds al
thans nu, op dit moment
tevens ook
Welke (verwijswoord) die, dat, deze

Er zijn natuurlijk meer van dit soort woorden. Als de eerste spruitjeswoorden zijn gesneuveld tijdens het nakijken, vallen achterblijvers beter op en kun je die alsnog aanpassen.

Lees een tekst bij het nakijken hardop
Zo filter je houterige zinnen en stijf taalgebruik er sneller uit.

 

2. Vanuit jezelf praten

In een gesprek richt je je automatisch op je gesprekspartner. Tijdens het schrijven zit je in je eentje vanuit je marketingstrategie en je verkoopdoelen te werken. En voor je het weet begin je in de ik- of wij-vorm te schrijven over die nieuwe next level feature waarover jullie intern zo enthousiast zijn. Alleen… Klanten zitten niet te wachten op een Wij-van-WC-Eend-verhaal. Ze willen weten wat zij aan jouw product of dienst hebben.

Zo los je het op:

Schrijf vanuit het perspectief van de klant
Waarom zou een klant jouw product of dienst willen kopen? Hoe maakt jouw product of dienst hun leven beter?

Bekijk elk gebruik van de woorden ‘ik’ en ‘wij’ of de bedrijfsnaam kritisch
Ben je aan het preken voor eigen parochie of voegt jouw perspectief iets toe?

Wat heeft de klant hieraan?
Stel jezelf deze controlevraag bij de keuze van het onderwerp, de insteek van je verhaal en de (koop)argumenten.

 

3. Informatie proppen

Een tekst schrijven is een gesprek voeren met iemand die je niet kunt zien of horen. Je houdt zelf het gesprek aan de gang door te bedenken wat interessant of relevant kan zijn voor de ander. Hoewel, ‘de ander’? Je hebt een doelgroep. Je wilt zoveel mogelijk mensen aanspreken, toch? En duidelijk zijn. En volledig, natuurlijk, en…

Ineens vindt alles wat jij wel eens in salesgesprekken hebt gebruikt een weg naar je tekst. Of erger: je spuit al je kennis over een product of dienst en zit vanuit jezelf te praten à la stijlfout nummer 2. Het gevolg: lappen van teksten en lange, samengestelde zinnen. De tekst is helemaal volgepropt met informatie. De lezer ziet door de bomen het bos niet meer.

Zo los je het op:

Focus!
Kies 1 onderwerp, 1 doelgroep en 1 doel per tekst. Het maakt je tekst lekker leesbaar én overtuigender.

Werk met buyer persona’s
Door bij het schrijven een type persoon in gedachten te nemen, kom je minder in de verleiding van alles erbij te slepen.

Je tekst is een ‘kennismakingsgesprek’ óf een ‘vervolggesprek’
Is de tekst als binnenkomer bedoeld, vooraan in de klantreis, of juist als verdieping voor wie meer wil weten? Net als bij een gesprek bepaal je zo hoe ver je de breedte en de diepte in gaat met een onderwerp.

Schrap 5-10% van het aantal woorden
Ben je tevreden over je tekst? Probeer nu 5-10% van het aantal woorden te schrappen zonder concessies te doen aan de inhoud. Dit is mijn favoriete trucje om teksten aan te scherpen. Het dwingt je fris en nog kritischer naar je tekst te kijken.

Het effect van een tekst draait net als bij een gesprek om indrukken. Loopt het soepel? Snapt je gesprekspartner je? Houd je er aan het einde een goed gevoel aan over? Hoe solide een tekst in elkaar is getimmerd, van de structuur tot de woordkeus, bepaalt voor een groot deel of die potentiële klant een echte klant wordt. Het is dus zeker de moeite om je teksten kritisch na (laten) kijken.


Scroll to top