Bloggen. Video’s maken. Voor de meesten is het een uitdaging om er met regelmaat wat moois uit te persen. ‘Uitdaging’ is hier een mooi woord voor rottige stressklus. Het soort waarvan je spontaan in de konijn-in-de-koplampen-modus schiet. Zodat je @!&%* nog minder gedaan krijgt in verhouding tot de tijd die je erin steekt. Herkenbaar?
Heel eerlijk: dat gebeurde mij ook met bloggen. Als parttime werkende die klanten graag tevreden houdt, blijft er tijdsdruk voor mijn eigen content over. En dat pakte niet lekker uit.
Er is een oplossing: evergreen content.
Beter voor je humeur, online reputatie en traffic naar je website. Dat zet tenminste zoden aan de dijk.
Wat is evergreen content
Evergreen content is content die langere tijd interessant en relevant blijft voor je doelgroep. Dat kunnen teksten, video’s of visuals zijn.
Voorbeelden van evergreen content zijn:
- overzichtsartikelen
- antwoorden op veel gestelde vragen
- how to-video’s/instructies
- klantcases
- recepten
- checklists
- FAQ’s
Dit is het soort content dat je na een jaar met een gerust hart nog eens kunt delen op je socials. Of uit elkaar plukken voor hergebruik (repurposed content).
De voordelen van evergreen content
Evergreen content werkt beter.
Kwaliteit, in de vorm van een onderbouwd verhaal met meerwaarde, gaat vóór kwantiteit.
Dat geldt voor je doelgroep, Google en je reputatie.
Als je kiest voor kwaliteit en de daarbij behorende moeite in steekt, wil je er ook lang lol van hebben. Evergreen content dus. Die blijft voor je werken, via de organische zoekresultaten en doorverwijzingen. Ook als je een gaatje laat vallen met content maken.
De voordelen van evergreen content:
- je bouwt aan je reputatie
- minder tijdsdruk
- meer duurzame backlinks
- traffic blijft gestaag binnenkomen
En die content calendar dan?
Volgens een strak schema content eruit pompen werkt alleen als je:
1. de tijd of mankracht ervoor hebt of het budget om het uit te besteden
EN
2. je goede content produceert
De combinatie hoge frequentie en kwaliteit is gewoon een lastige. Content produceren om dat schema maar vol te krijgen wordt al snel vulleritis. Kortetermijndenken met makkelijk inhaken op een themadag of iets interessants van een ander wat je gelezen of gezien hebt.
Die inhakers heb jij natuurlijk niet alleen gespot. Je concurreert met een heel legertje dat op hetzelfde moment precies hetzelfde doet. Probeer je dan maar eens je te onderscheiden en succes met SEO te krijgen.
Dat is vluchtige content die snel overwaait.
Evergreen content is anders.
Je trekt je eigen plan.
Strategisch werken
Als je inzet op evergreen content werk je in de eerste plaats strategisch. Je brengt goed in kaart wat er leeft bij je doelgroep en wat jij wilt bereiken. Daaruit filter je thema’s (of ‘topic clusters’) met een goede houdbaarheidsdatum.
Inhaken is natuurlijk niet fout. Dat is wat je nog steeds doet: inspelen op wat leeft. Maar dan met onderwerpen en thema’s die relevant blijven op de middellange en lange termijn, niet het relletje van de week. Wat zijn terugkerende vragen van je klanten? Tegen welke problemen lopen ze aan? Welke trends en ontwikkelingen spelen er in je branche?
Op een herkenbare manier waarde bieden
Thema’s zijn je rode draad: houvast voor je doelgroep en jezelf met het bedenken van onderwerpen. Het laat zien hoe specialistisch of breed je aanbod is. Door de rode draad kun je verder makkelijk intern linken om je content te boosten en bezoekers te verleiden om bij jou meer over dat onderwerp te lezen of te bekijken.
Elk item werk je goed uit. Daarmee onderbouw je je expertise. Dat doe je natuurlijk klantgericht, niet in de blabla-stand als Wij-van-WC-Eend. Je eerste prioriteit is waarde bieden. Elk stuk content is als het ware een (bescheiden) weggever.
Evergreen content fris houden
Met periodiek actualiseren kun je houdbaarheid van je blogartikelen nog verder oprekken. Bijvoorbeeld met een update met de actuele data of het toevoegen van nieuwe informatie. Daarnaast is het zinvol om bijvoorbeeld met je website crawler Screaming Frog na te lopen of er geen gebroken linkjes zijn, zodat je teksten inclusief verwijzingen netjes op orde blijven.
Werken in je eigen tempo, hoe lekker is dat?
Werken in je eigen tempo is heerlijk. Toen ik het grote MOETEN losliet, ging het schrijven voor mezelf een stuk lekkerder en werd het weer net zo leuk als schrijven voor opdrachtgevers. En afwisselen met snel inhaken mag best. Als het bij je rode draad past, is het een leuke aanvulling.
Zakt de moed je nog steeds in de schoenen of stel je liever andere prioriteiten met je tijd? Uitbesteden kan natuurlijk ook. Blogideeën binnen een strategie bedenken, teksten waarmee je echt iets zegt? Daar zet ik graag mijn tanden voor je in.